تأکید بر ضرورت عرضه دائمی هنر ایران به خارج، مشق عشق رونمایی شد

به گزارش وبلاگ مرکزی، مراسم اختتامیه نهمین دوسالانه نگارگری ایران شب گذشته 13 دی ماه با تقدیر از عباس جمال پور هنرمند پیشکسوت نگارگری و اعلام برگزیدگان این دوره در تالار ایران فرهنگستان هنر برگزار شد.

تأکید بر ضرورت عرضه دائمی هنر ایران به خارج، مشق عشق رونمایی شد

450 نگارگر فعال در سراسر کشور داریم

امیر طهماسبی نخستین سخنران این مراسم بود که در آغاز به ارائه گزارشی از این دوره پرداخت و گفت: در این دوسالانه سه بخش رقابتی، مدعوین و مقالات را شاهد بودیم که در بخش مدعوین 70 اثر از 35 هنرمند پیشکسوت به نمایش درآمد و در بخش رقابتی نیز 210 اثر از 180 هنرمند روی دیوار رفت که در بخش های نگارگری، تذهیب، گل و مرغ، تشعیر و طراحی سیاه قلم ارائه شده بود. همچنین 20 مقاله نیز در زمینه مبانی فکری و تاریخ هنر نگارگری و ... نیز به این دوسالانه رسید.

وی با اشاره به هیات داوران این دوسالانه یادآور شد: در هر بخش از این دوسالانه سه نفر از هنرمندان در ترکیب هیات داوران حضور داشتند و در بخش هیات انتخاب آثار نیز 5 هنرمند شرکت داشتند که آثار این دوره را در دو مرحله داوری کردند.

وی با اشاره به آمار این دوسالانه اظهار کرد: در این دوسالانه 968 اثر از 450 نگارگر سراسر کشور به دوسالانه رسید که نشان می دهد ما این تعداد نگارگر فعال در کل کشور داریم که از این میان 196 نفر تهرانی و مابقی از اقصی نقاط کشور بودند.

طهماسبی همچنین به آمار سه برابری بانوان در این دوسالانه اشاره کرد و آن را مایه مباهات ذکر کرد.

وی همچنین از انتشار و رونمایی کتاب این دوره از دوسالانه به عنوان اتفاق مهم این دوسالانه یادکرد و اضافه کرد: کتاب این دوره از دوسالانه که شامل آثاری از استادان پیشکسوت نگارگری، جوانان مستعد و همچنین آثار این دوره از دوسالانه است، شناسنامه هنر نگارگری ماست.

دبیر نهمین دوسالانه نگارگری همچنین یادآور شد: داوران در این دوسالانه بعد از بررسی آثار برتر به این نتیجه رسیدند که همه آثار از نظر کیفیت در یک سطح قرار دارند و به هم نزدیکند و به همین دلیل در این دوره برگزیده اول تا سوم نداریم و همه برگزیدگان در رتبه نخست قرار دارند.

طهماسبی در خاتمه سخنانش از حضور کیوان ساکت برای اجرای موسیقی در این مراسم تقدیر کرد.

انجمن ها زمینه ارائه همه شیوه های هنری را در دوسالانه ها فراهم کنند

مجید ملانوروزی مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی وزارت ارشاد سخنران بعدی این مراسم بود که پشت تریبون قرار گرفت و در آغاز سخنانش از معاون امور هنری وزارت ارشاد برای ایجاد شرایط مناسب برای برگزاری دوسالانه های هنری با کمک انجمن های تخصصی تشکر کرد.

وی با بیان اینکه در کنار سرمایه های اقتصادی هر کشوری می توان به سرمایه های فرهنگی نیز اشاره کرد، از هنر نگارگری نیز به عنوان هنری یاد کرد که در زیرساخت های کل فرهنگ و هنر از فرش ایرانی گرفته تا معماری و ... نمود داشته است.

ملانوروزی با اشاره به آسیب دیدن هنرهای بومی در شرایط دنیای شدن هنرها شرح داد: برگزاری دوسالانه نگارگری می تواند به تقویت هویت ملی ما کمک کند.

وی همچنین ابراز امیدواری کرد که انجمن های هنری با برگزاری دوسالانه های هنری زمینه ارائه همه شیوه های مختلف هنر را با حضور هنرمندان و استادانی از طیف های مختلف هنری فراهم کنند.

رونمایی از کتاب دوسالانه

رونمایی از کتاب آثار این دوسالانه با عنوان مشق عشق که در 286 صفحه رنگی و گلاسه از سوی انتشارات یساولی منتشر شده است، بخش بعدی این مراسم بود. در این کتاب 293 اثر از 222 هنرمند پیشکسوت نگارگری، استادان نگارگری و برخی از آثار برتر این دوره از دوسالانه چاپ و منتشر شده است.

بخش بعدی این مراسم به اجرای تک نوازی سه تار کیوان ساکت اختصاص داشت و پس از آن نیز فیلم مستند کوتاهی درباره عباس جمال پور هنرمند پیشکسوت نگارگری ایران به نمایش درآمد.

تجلیل از عباس جمال پور پیشکسوت نگارگری ایران

عباس جمال پور در میان تشویق حاضران روی سن آمد و سخنانی درباره هستی هنر اعلام نمود و گفت: پایه و اساس همه هنرهای ملی ما اعم از نقاشی، موسیقی و ... بر اساس پایه و اساس چرخش و گردش کیهانی است. بنابراین هنر که خود مقوله ای الهی است، نامحدود است و همیشه ابزار همبستگی و صلح، وحدت و جاودانگی بوده است.

وی اضافه کرد: سلامتی مرهون تعادل، توازن و هماهنگی است که این هر سه در هنر وجود دارد و بنابراین هنر عامل سلامتی است.

در ادامه این مراسم لوح یادمان نهمین دوسالانه ملی نگارگری ایران از سوی علی مرادخانی معاون امور هنری وزارت ارشاد به این هنرمند اهدا شد.

ضرورت ایجاد پایگاه های دائمی عرضه آثار هنر ایران در خارج از ایران

علی مرادخانی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آخرین سخنران این مراسم بود که در سخنانش همچون همیشه به نقش حمایتی دولت در برگزاری برنامه های هنری اشاره کرد و بر سپردن امور هنری به هنرمندان و انجمن های تخصصی آنها تأکید کرد.

وی با اشاره به هنر نگارگری یادآور شد: هنر نگارگری نقش هویتی برای ما دارد و در نظرات استادان این هنر نیز به کاستی های موجود در این عرصه از جمله در زمینه آموزشی آن اشاره هایی شده است که ما تلاش می کنیم با کمک انجمن ها در زمینه آسیب شناسی هنر نگارگری و مسائل آموزشی این هنر بررسی کنیم تا به اشکالات این حوزه دست پیدا کنیم و بتوانیم بر آن اساس به آن توجه کنیم.

مرادخانی با اشاره به مسائل اقتصادی و تأثیر آن بر کاستی های هنر نگارگری یادآور شد: دولت می تواند شرایط حمایتی را برای کسانی که می خواهند در زمینه اقتصاد هنر نگارگری وارد این عرصه شوند، فراهم کند.

وی اعلام نمود: ما در زمینه هنر خلاقیت و استعداد فراوان داریم اما بعد از عبور از خلاقیت در بحث تولید ما یک سری مسائل را داریم که به مناسبات اجتماعی، اجرایی و اداری بازمی شود و باید آماده تر در این حوزه فعالیت کنیم و در حوزه عرضه نیز مسائلی وجود دارد به طور مثال انتقاداتی وارد می شود که در عرضه آثار هنری از جمله حراج ها فقط به آثار خاصی توجه می شود و به سایر هنرها توجهی نمی شود اما باید توجه داشت که حراج ها فضایی را باز می کنند و اگر چه عرضه آثار هنری در حراج ها با مسائل اقتصادی مرتبط است، اما ما باید از این امکان برای عرضه آثار هنری و هویتی خودمان بهره بگیریم.

وی همچنین شرح داد: در دولت همیشه عادت به مصرف بودجه وجود داشته است ولی در حوزه مدیریت غیر دولتی می توان مباحث اقتصاد هنر را شکوفاتر کرد و از این رو باید نهادهای خصوصی را تشویق کرد تا در این حوزه وارد عمل شوند و حمایت دولت در این عرصه می تواند کارساز باشد.

مرادخانی با بیان این که دولت در این زمینه وارد عرصه شده است، ادامه داد: این آغاز راه و حرکت ماست تا شاید در آینده بیشتر به این مسائل توجه شود.

معاون امور هنری وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی همچنین با اشاره به ضرورت عرضه آثار هنرمندان ایرانی در بازارهای دنیای اعلام نمود: کشورهای دنیا با عرضه آثارشان فرهنگ و تمدن خود را عرضه می کنند و ما وظیفه سنگینی را در این زمینه بر دوش داریم که باید با همکاری هنرمندان، بنگاه های اقتصادی و ... در این زمینه فعالتر عمل کنیم.

وی اضافه کرد: اخیراً بانک ها در این عرصه وارد شده ا ند اما باید خرید آثار هنری را در سبد هزینه های خانوار ایرانی نیز جای دهیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به آمار بالای بازدیدکنندگان از موزه هنرهای معاصر تهران یادآور شد: آمار بالای بازدیدکنندگان تلنگری به ماست که اگر آثار هنری با هویت ملی ما نیز به درستی معرفی و عرضه شود می تواند علاقمندان خود را داشته باشد و اگر بتوانیم خرید این آثار را در سبد هزینه های خانواده ایرانی قرار دهیم پیروز خواهیم بود.

مرادخانی درباره نهمین دوسالانه نگارگری هم گفت: حضور چشمگیر بانوان در این دوسالانه موضوع مهمی است که باید مورد توجه قرار بگیرد و در زمینه عرضه آثار نیز امیدوارم که بتوانیم در فضاهای فروش آثار در خارج از ایران نیز فعال باشیم.

وی اضافه کرد: شرکت در فضاهای نمایش آثار بین المللی در دستور کار ماست و ممکن است که ما نیز برای نمایش و عرضه آثار هنرمندانمان در خارج از ایران وارد عمل شویم.

مرادخانی در خاتمه بر ضرورت داشتن پایگاه های دائمی برای عرضه آثار هنرمندان ایرانی در خارج از ایران تأکید کرد و گفت: زمینه های این اتفاق در حال فراهم شدن است تا هنر ایران به صورت مستمر و دائم در این پایگاه ها به نمایش و عرضه درآید.

خاتمه بخش این مراسم معرفی برگزیدگان این دوره از دوسالانه بود که با تقدیر ویژه از رحیم عظیمی جوان آذربایجانی همراه بود. این هنرمند جوان از ناحیه دو دست معلول است و با استفاده از پاهایش نقاشی و نگارگری می کند.

منبع: خبرگزاری مهر

به "تأکید بر ضرورت عرضه دائمی هنر ایران به خارج، مشق عشق رونمایی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تأکید بر ضرورت عرضه دائمی هنر ایران به خارج، مشق عشق رونمایی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید