تبعات منفی گازسوز کردن موتور بنزینی قدیمی
به گزارش وبلاگ مرکزی، تبعات منفی گازسوز کردن موتور بنزینی قدیمی چیست؟ و چه آسیب هایی به موتور و خودرو وارد می نماید؟
وبلاگ مرکزی - تبعات منفی گازسوز کردن موتور بنزینی قدیمی که مورد توجه سازندگان در کارخانه و کارگاه ها قرار نگرفت چه هستند؟
حسین ایزانلو، به عنوان یکی از آشناترین افراد به موتور در ایران که سال های سال نیز سمت قائم مقامی مرکز تحقیقات ایران خودرو را به عهده داشته و یکی از مهندسان موتور در ایران و محقق در زمینه موتور EF7 و خانواده موتور ملی در این مرکز بوده است، در این باره به وبلاگ مرکزی شرح داد.
وبلاگ مرکزی - از چه زمان گازسوز کردن خودروها مطرح شد؟
ایزانلو: قبل از آغاز پروژه EF7، موضوع گاز سوز کردن خودروها مطرح بود. در آن موقع در کشورمان به بحث گاز سوز کردن خودروها بسیار اهمیت داده شده و به صورت استراتژیک برنامه های کلانی تدوین شده بود تا گاز در صنعت حمل و نقل نفوذ پیدا کند.
از سال 75 روی این موضوع بسیار مانور داده شد و در این زمینه کارهای اشتباه بسیاری نیز صورت گرفت. به این صورت که بسیاری از موتورهای بنزینی که دارای تکنولوژی قدیمی هم بودند را تنها با نصب یک کیت گاز روی آن، گازسوز کردند که تبعات منفی بسیاری به همراه داشت.
شاید اگر روی موتورهای بنزینی به روز، این اقدام صورت می گرفت مردم کمتر دچار مشکل می شدند، اما موتورهای قدیمی هم قدرت کشش کمی داشتند، و هم دوام آنها پایین بود و گاز از محفظه احتراق وارد اتاق سرسیلندر می شد و تمام واشرها آسیب می دیدند.
تبعات منفی گازسوز کردن موتور بنزینی قدیمی
اینجا دیدن کنید:
تست و آنالیز وحشتناک دنا توربو اسپرت تا حد مرگ
تست و آنالیز دنا پلاس توربو اتوماتیک
رازهای پژو پارس با موتور تازه ؛ تست پرشیازیر فشار
سیر تا پیاز خودرو شاهین سایپا در تست فنی
آنالیز معایب و مزایای دیگنیتی پرستیژ
وبلاگ مرکزی - به طور معین شاهد چه مشکلاتی بودیم؟
ایزانلو: مواد سرسیلندر برای دمای بالا و فشار گاز مناسب نبود و خوردگی شدید ایجاد می شد. ولی این کار بسیار ادامه پیدا کرد و هم مردم دچار مشکل بودند و هم باعث آلودگی شدید به وسیله این موتورها می شد.
حتی زمانی که داخل خودروسازی و خارج از کارگاه ها کار گاز سوز کردن خودروها انجام شد، کمابیش کار اشتباه پیش می رفت و قبل از ساخت موتور EF7 نهایت کاری که کردند این بود که روی سوپاپ کار کردند و برای سایش کمتر، مواد بهتری در سوپاپ استفاده کردند.
ولی مشکل همچنان به صورت پایه ای وجود داشت. آن مقطع با توجه به سیاست کلان کشور آنالیز های بسیاری انجام و نتیجه گیری شد که ایران خودرو موتوری طراحی کند که متناسب با سیاست کلان کشور باشد. در این زمینه برنامه های بسیاری داده و زیرساخت های آن هم آماده شد.
وبلاگ مرکزی - آیا در پی پیدا کردن راهکار بودند؟
ایزانلو: یک هدفگذاری عمده این بود که باید موتوری به روز طراحی گردد که هم تطابق و قدرت مناسب و صد درصدی با گاز داشته باشد و هم حداقل هدف طراحی موتور برای بنزین یورو چهار بود. ضمن اینکه پیش بینی شده بود ارتقاء متناسبی پیدا کند. به همین علت تکنولوژیهای به روزی برای موتور EF7 در نظر گرفته شد.
از دیگر اهداف این پروژه استفاده از خط TU5 برای فراوری موتور EF7 بود که در همان مقطع به صورت موازی روی آن سرمایه گذاری شده بود. این نقطه بسیار مهمی بود چرا که بسیاری از قید و بندها و محدودیت ها در طراحی این موتور بر اساس خط فراوری TU5 در نظر گرفته شد.
در حقیقت طراحی بدون داشتن قید و بند بی مفهوم است. چرا که برای طراحی هر چیزی باید قید و بندها و محدودیت ها و همه چیز معین باشد. یکی از قید و بندها این است که فراوری قرار است در چه خطی انجام گردد و سازنده ها با چه سطح تکنولوژی آن را فراوری نمایند.
گفت وگو: امین آزاد
تنظیم: فاطمه باجلانی