اتوبوس های برقی تولید داخل به زودی راهی خیابان ها می شوند
به گزارش وبلاگ مرکزی، در ادامه پیشرفت های فناورانه سال های اخیر حوزه حمل و نقل، از نخستین اتوبوس برقی رونمایی شد و حالا قرار است 200 دستگاه از این اتوبوس ها به تولید انبوه برسند.
به گزارش گروه علم و پیشرفت وبلاگ مرکزی به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، چندی پیش بود که با مشارکت مستقیم 5 شرکت دانش بنیان و خلاق، از نخستین نمونه مهندسی شده اتوبوس برقی در ایران، رونمایی شد. اتفاق بزرگی که در ادامه منجر به عقد تفاهمنامه ای برای تولید 200 دستگاه اتوبوس دیگر نیز کشید.
مزایای مهم این طرح
از مزایای مهم این طرح میتوان به کاهش مصرف سوخت نفت و گاز و پرداخت حدود 185 هزار دلار، تقریبا معادل 50درصد قیمت محصول بر اساس پیش نویس ماده 12 قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور در مدت 12 سال برای اتوبوس تمام برقی اشاره کرد.
همچنین این طرح کلان ملی فناورانه مزایای دیگری هم دارد از جمله کاهش مصرف و پرداخت 165 هزار دلار، تقریبا بیش از 50درصد قیمت محصول بر اساس محاسبات اجرا شده برای ارائه در کمیسیون ماده 12، کاهش تولید و انتشار آلاینده های هوا در کلان شهرهای آلوده.
اما یکی از ویژگی های مهم این طرح کلان ملی فناورانه، بی نیاز بودن از ایجاد زیرساخت نو تولید و عدمنیاز به تغییرات شدید در خطوط تولید اتوبوس های احتراقی است.
ضمن آنکه این طرح، به توسعه محصول نو با سطح 75درصد داخلی سازی بر اساس استانداردهای نو، طراحی بومی، متناسب با شرایط اقلیمی و جغرافیایی کشور و برنامه اجرایی طرح بر اساس نظام دروازه ای و صحه گذاری مرحله به مرحله بر اساس تست نمونه های مختلف کمک می کند.
بومی سازی 75 درصد قوای محرکه الکتریکی
پروژه توسعه اتوبوس تمام برقی درون شهری اواسط سال گذشته از طریق شرکت مانا و پژوهشکده خودرو، سوخت و محیط زیست دانشگاه تهران با همکاری شرکت صنایع زرین خودروی اصفهان و با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری آغاز شد.
در این پروژه که 75درصد قوای محرکه الکتریکی آن، داخلی سازی و بومی سازی شده، قوای محرکه بر روی اتوبوس لوفلور زرین خودرو پیاده سازی و به شکل های مختلف شب شارژ، شارژ ترکیبی یا به صورت بردافزا و پلاگین ارائه شده است.
موتورهای تراکشن الکتریکی، ژنراتور، گیربکس تکسرعته درایوهای کششی، باتری پک های هوشمند، سیستم توان کمکی و اینورتر ها، سیستم توزیع انرژی الکتریکی، سیستم های متعدد خنک کاری، همه ساخت داخل و بومی سازی شده است.اتوبوس پایه نیز متعلق به شرکت صنایع زرین خودرو اصفهان است.
اجرای این پروژه ملی که درصدد تولید انبوه و رساندن تعداد اتوبوس ها به 200 دستگاه است، برای 100 نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم، اشتغال آفرینی داشته است. این پروژه با حمایت مالی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به انجام رسید.
منبع: خبرگزاری فارس