اطلاعاتی که خلبان ها هرگز به مسافران نمی گویند
به گزارش وبلاگ مرکزی، آیا می دانید خلبان ها اطلاعاتی می دانند که در طول پرواز هرگز به مسافران نمی گویند؟ آن ها علت این پنهان کاری خود را جلوگیری از مضطرب شدن مسافران می دانند.

آیا می دانید که خلبان ها هرگز در خصوص اندازه خطرناک بودن چاله های هوایی (جریان هوای قوی به سمت پایین که در هنگام پرواز هواپیما ایجاد می گردد و باعث تکان های شدید هواپیما می گردد) چیزی به مسافران نمی گویند؟ درضمن آن ها در خصوص عمر هواپیماها (عمر یک هواپیما ممکن است 50 سال هم باشد) و بعلاوه موارد دیگر مثل نظافت سطحی فضای داخلی هواپیما چیزی به مسافران نمی گویند!
به تازگی خلبانی در یک گفت و گوی اینترنتی در سایت کورا (Quora) اذعان نموده است که آن ها اطلاعات زیادی می دانند که در خصوص بسیاری از آن ها چیز زیادی به مسافران نمی گویند.
وی در ابتدا به بیان این موضوع پرداخته که چاله هوایی می تواند در مدت کوتاهی هواپیما را تحت تاثیر قرار دهد. او بعلاوه گفته که مسافران از کمربند ایمنی می ترسند و آن را همواره شل می بندند و تنها زمانی آن را سفت می نمایند که هواپیما در اوج ارتفاع خود واقع شده است و می خواهند چشم انداز جالبی را دیدن نمایند.
علاوه براین، این خلبان که دَن لارسِن نام دارد اذعان کرد که چاله هوایی می تواند در هر زمانی و بدون هیچ گونه هشداری رخ دهد؛ حتی اگر احتمال وقوع چنین اتفاقی بسیار کم یا حتی صفر باشد؛ البته در زمانی که خلبان از مهمان داران می خواهد بنشینند و کمربندهای خود را ببندند، موضوع جدی می گردد!
بعلاوه یکی از ماموران یک شرکت هواپیمایی اذعان نموده است که اگر فردی مدعی گردد که بمبی در هواپیما وجود دارد یا کادر پرواز با انفجار بمب تهدید شوند، هرگز چیزی به مسافران گفته نمی گردد.
وی در ادامه گفته های خود اضافه نمود:
کادر پرواز واقعا نمی خواهند بعضی از مسافران از شدت ترس جایگاه های خود را کثیف نمایند! بعضی دیگر هم فکر می نمایند آن ها با استعداد خود و بدون یاری گرفتن از دیگران می توانند بمب را پیدا و آن را خنثی نمایند؛ حتی ممکن است زمانی که مسافران این موضوع را بفهمند، تعداد اندکی از آن ها از شدت ترس بخواهند در اضطراری هواپیما را باز نمایند و از آن خارج شوند.
حتی خلبانی اعتراف نموده است که گاهی اوقات در هنگام فرود با مشکل روبرو می گردد و نمی تواند به درستی نقطه فرود خود را آنالیز کند؛ اما اصلا مسافران را از این موضوع آگاه نمی کند. وی بعلاوه در ادامه گفت وگوی خود گفته است:
گاهی اوقات می خواهم به مسافران بگویم که پیدا کردن فرودگاه لعنتی چقدر سخت است؛ اما از این کار خودداری می کنم! چراغ های چرخان نشانه فرودگاه هستند؛ اما گاهی اوقات چراغ های متعدد مانع تشخیص آن ها می شوند. گاهی اوقات شما دقیقا بر فراز فرودگاه هستید؛ اما نمی توانید آن را ببینید.
خلبان دیگری نیز اذعان نموده است که اجازه نمی دهد مسافران عمر هواپیما را بفهمند. وی گفته که یک بار با یک هواپیمای ساخت سال 1968 در حال پرواز بوده است؛ اما در این مورد چیزی به مسافران نگفته است.
وی این پنهان کاری خود را این گونه توجیه نموده است:
هنوز هم افراد زیادی هستند که معتقدند خودروهای دهه 60 یا 70 میلادی کاملا قابل اعتماد هستند و فرض را بر این می گذارند کیفیت ساخت همه هواپیما یکسان است؛ اما مسافران عصبی اصلا چنین عقیده ای ندارند.
بعلاوه خلبان دیگری گفته است که او و سایر خلبان ها در خصوص ماسک اکسیژن جزئیاتی می دانند که هرگز نمی خواهند مسافران در خصوص آن ها چیزی بدانند. وی اضافه نمود:
ماسک های اکسیژنی که از سقف هواپیما آویزان می شوند، تنها برای حدود 15 دقیقه می توانند اکسیژن مورد احتیاج مسافران را تأمین نمایند و زمانی که آن ها را می کشید، یک واکنش شیمیایی ایجاد می گردد که منجر به احتراق و فراوری اکسیژن می شوند. در حقیقت زمانی که ماسک ها را می کشید، آتش ایجاد می گردد.
بسیاری از مردم تصور می نمایند که خلبان ها عایدی بسیار زیادی دارند؛ اما طبق گفته یک خلبان در بیشتر موارد این چنین نیست. عایدی خلبان ها به سطح و سابقه آن ها، نوع هواپیمایی که با آن پرواز می نمایند و چند عامل دیگر بستگی دارد. درضمن بسیاری از دیگر کادر های تازه وارد شرکت های هواپیمایی اصلا عایدی قابل توجهی ندارند.
بهداشت و تمیزی فضای داخلی هواپیما موضوع دیگری است که مسافران نباید چیز زیادی در خصوص آن بدانند! هواپیما با ندرت با دقت و با صرف وقت زیاد تمیز می گردد. یکی از خلبان ها درباره این موضوع این چنین گفته است:
در بین پرواز ها زمان کمی برای نظافت هواپیما وجود دارد و نظافت چی ها در این مدت کوتاه تنها وقت می نمایند که با جاروبرقی سریع جایگاه ها را تمیز نمایند و آشغال ها را جمع نموده و بیرون ببرند.
این کارها تقریبا تنها 10 تا 15 دقیقه طول می کشد و بسیاری از قسمت های هواپیما مانند سینی غذا، سطح جایگاه ها و دکمه های آن ها تمیز نمی گردد. حتی نمایشگرهای لمسی سیستم های تفریح که دست های زیادی آن ها را لمس می نمایند، نیز تمیز نمی شوند. حتی بهداشت آبخوری رعایت نمی شوند و دستشویی ها تنها به صورت سطحی و با استفاده از اسپری های پاک نماینده تمیز می شوند.
در سرانجام باید بگوییم که خلبان ها در کل زیاد تمایلی به صحبت کردن با مسافران ندارند. بعضی از آن ها معتقدند مسافران نباید از اشتباه آن ها آگاه شوند و بهتر است بعضی از موارد ناگفته باقی بماند.
اگر قصد خرید بلیط هواپیما خارجی یا داخلی را دارید، با استفاده از موتور جستجوی پرواز وبلاگ مرکزی می توانید مقرون به صرفه ترین بلیط هواپیما به مقصد مورد نظر خود را یافته و از فروشنده های معتبر بخرید.
منبع: کجارو / dailymail.co.uk