تتوی الکترونیکی نو قلب را بهتر پایش می نماید و می تواند به پیشگیری از بیماری قلبی یاری کند

به گزارش وبلاگ مرکزی، محققان یک تتوی الکترونیکی متحرک، غیرتهاجمی، فوق العاده نازک، قابل کشش و دارای باتری ابداع نموده اند که به طور همزمان فعالیت الکتریکی و مکانیکی قلب را میزان گیری می نماید و روش جدیدی برای تشخیص و نظارت بر بیماری های قلبی محسوب می گردد.

تتوی الکترونیکی نو قلب را بهتر پایش می نماید و می تواند به پیشگیری از بیماری قلبی یاری کند

ابداغ روش های نو تشخیص بیماری قلبی، همواره مورد استقبال قرار گرفته، چرا که بیماری های قلبی یکی از علل اصلی مرگ و میر هستند. به خصوص اگر این روش نیازی به حضور در بیمارستان یا کلینیک نداشته باشد و در خانه هم بتوان قلب بیمار را پایش کرد، بهتر می گردد.

تتوی الکترونیکی یا e-tattoo در این میان وارد شده که همین کار را انجام بدهد و وسیله ای برای ردیابی نشانگر های زیستی مهم است.

تتو های الکترونیکی، ترکیب فناوری های چاپ سه بعدی و مداری، نسل بعدی دستگاه های بهداشتی پوشیدنی هستند. آن ها مانند خالکوبی موقت روی پوست نصب می شوند و حسگر های آن ها داده هایی مانند ضربان قلب و ریتم، فشار خون یا سطح استرس را ثبت و به گوشی هوشمند یا دستگاه متصل دیگر منتقل می نمایند.

در کار نو، تیمی به سرپرستی محققان دانشگاه تگزاس در آستین، طراحی قبلی خود را که در سال 2019 ابداع نموده بودند، با ساخت خالکوبی الکترونیکی نو خود به صورت بی سیم و متحرک بهبود بخشیدند.

مانند مدل قبلی، نسخه نو e-tattoo به طور مداوم فعالیت الکتریکی در قلب (الکتروکاردیوگرافی یا ECG) و صدا هایی که هنگام تپش قلب ایجاد می گردد (seismocardiography یا SCG) را کنترل می نماید که نشان دهنده مکانیک قلب است.

صدا های قلب زمانی ایجاد می شوند که خون در دریچه های قلب جریان پیدا می نماید و باعث باز و بسته شدن آن ها می گردد. صدا های غیر طبیعی قلب (سوفل) ممکن است نشان دهنده مسائل دریچه های قلب باشد.

معمولا، صدا های قلب به وسیله پزشک با استفاده از گوشی پزشکی میزان گیری می گردد. اما تتوی الکترونیکی راهی برای نظارت بر صدا های قلباست که نیازی به حضور پزشک ندارد. به گفته محققان، توانایی آن برای میزان گیری همزمان اطلاعات الکتریکی و مکانیکی برای اهداف تشخیصی مهم است.

این دو میزان گیری، الکتریکی و مکانیکی، با هم می توانند تصویری جامع تر و کامل تر از قلب ارایه دهند و یک روش غیرتهاجمی خوب باشند.

تتوی الکترونیکی شفاف از یک سری مدار های کوچک و حسگر ها تشکیل شده که با اتصالات با ویژگی کشسانی به هم متصل شده اند، به این معنی که می تواند مانند یک پانسمان پزشکی به قفسه سینه فرد بچسبند.

200 میکرومتر ابعاد این تتوی الکترونیکی تقریباً به میزان عرض دو موی انسان است. وزن آن تنها 2.5 گرم است و با یک باتری به میزان سکه یک پنی کار می نماید که بیش از 40 ساعت دوام می آورد.

علاوه بر این، باتری می تواند به راحتی به وسیله کاربر تعویض گردد. داده های جمع آوری شده به صورت بی سیم به یک دستگاه دارای بلوتوث ارسال می شوند.

محققان می گویند که دستگاه مانیتورینگ غیرتهاجمی متحرک مزایای زیادی دارد. نیازی به سفر به بیمارستان یا کلینیک نیست و نیازی به اتصال به دستگاه های سیمی حجیم و دست و پا گیر که به طور سنتی برای نظارت بر قلب استفاده می گردد، هم نیست.

به این ترتیب به احتمال زیاد مسائل زودتر تشخیص داده می شوند و امکان مداخله زودتر را فراهم می نماید.

بیشتر بیماری های قلبی خیلی واضح نیستند. آسیب ها در پس زمینه عمل می نمایند. اگر بتوانیم پایش مستمر و سیار در خانه داشته باشیم، می توانیم تشخیص و درمان به موقع انجام دهیم و اگر بتوانیم این کار را انجام دهیم، 80 درصد از بیماری های قلبی قابل پیشگیری می شوند.

تیم تحقیقاتی خالکوبی الکترونیکی خود را بر روی پنج بیمار سالم در شرایط روزمره آزمایش کردند و دریافتند که میزان گیری های دقیق با نرخ خطای پایین دارد. گام بعدی این است که محققان این دستگاه را بیشتر با هدف توسعه استفاده از آن برای انواع مختلف بیماران آزمایش نمایند.

این مطالعه در مجله Advanced Electronic Materials منتشر شده.

منبع: دانشگاه تگزاس در آستین

منبع: یک پزشک

به "تتوی الکترونیکی نو قلب را بهتر پایش می نماید و می تواند به پیشگیری از بیماری قلبی یاری کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تتوی الکترونیکی نو قلب را بهتر پایش می نماید و می تواند به پیشگیری از بیماری قلبی یاری کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید