تن عریان صنایع دستی در نبود تن پوش بسته بندی!

به گزارش وبلاگ مرکزی، خبرنگاران/همدان در دنیا امروز تمام عناصر بسته بندی به ویژه طراحی شکل، نام و نشانی شرکت و محصول، فرم و رنگ و نقش روی آن، یک بسته هویتی را شکل می دهد که برای شرکت ایجاد ارزش افزوده می نماید.

تن عریان صنایع دستی در نبود تن پوش بسته بندی!

به گزارش وبلاگ مرکزی، شکل، طرح و نقش و نام و نشانی ثابت یک بسته نخستین چیزی است که در اذهان مشتریان می ماند به طوریکه آنان با دیدن این عناصر، تصویر هویتی ویژه را برای محصول خاص در ذهن ترسیم می نمایند.

صنایع دستی میراث ماندگار این سرزمین کهن و از جمله صنایع بومی و محلی است که در اعتقادات، باورها، آداب ورسوم مردم ریشه دارد اما توسعه آن به اعتقاد کارشناسان بهترین راه برای رونق اقتصاد و حل مشکل اشتغال است.

مشکل بزرگی که امروزه در مقوله صنایع دستی به چشم می خورد بسته بندی و عرضه مناسب این محصولات است که این خود یکی از مهمترین راه هایی است که در بازاریابی بهتر و جذب مشتری بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد.

بسته بندی در جهان امروز به صنعتی برای افزایش فروش مبدل شده اما متأسفانه در بخش صنایع دستی هنوز اقدام خاصی انجام نشده است و عرضه محصولات در نایلون یا در نهایت کارتون های بزرگ انجام می گردد که عرضه و فروش این محصولات به مراتب کمتر از اشیای بی کیفیت تر و نامرغوب خارجی است و این نکته زنگ خطری برای توانمندسازی بخش صنایع دستی به شمار می آید.

لالجین که در ماه های اخیر عنوان شهر جهانی سفال را به خود اختصاص داده از جمله شهرهایی است که ید طولایی در زمینه صنایع دستی و فراوری سفال دارد که در مقایسه با فراوریات دیگر شهرهای همسطح خود، در حوزه بسته بندی با برند و لیبل معین حرفی برای گفتن ندارد.

این مصنوعات ملموس و مواریث فرهنگی و بومی که حاصل کوشش و ذوق مردم و زنانی بوده و در طول سال هایی به بلندای تاریخ قد برافراشته، اکنون چشم انتظار اندک توجهی در بخش بسته بندی هستند تا بتوانند همچنان در میدان رقابت امروزی حضوری فعال داشته باشند.

امید است با طراحی بسته بندی مناسب به عنوان یک جاذبه و مزیت به منظور حفظ صندلی و تشخیص بخشی به محصولات صنایع دستی این محصولات را بیشتر و بهتر بفروشیم چرا که یک بسته بندی خوب می تواند خود یک فروشنده خوب باشد.

بسیاری از کالاهای صنایع دستی(دست بافته های سنتی، ظروف زیبای سفالی و فلزی) که سال هاست افراد زیادی در زمینه فراوری آنها مشغول به کار هستند اکنون به علت ناآگاهی از اصول بازاریابی و عرضه نامناسب با فروش و بازار خوبی روبرو نیستند.

در حالیکه صنایع دستی خارجی و فراوریات صنعتی و کپی برداری شده به علت بسته بندی های شکیل که در بیشتر موارد کیفیت آنها از خود محصول بیشتر است، از اقبال خوبی برخوردار بوده و استقبال روزافزون مردم از این دست کالاها نشان دهنده اهمیت و توجه خریدار به بسته بندی کالاست.

بنابراین در دوره ای که استفاده از متدهای روز برای به دست آوردن بازار و معرفی کالا و فروش آن به سرعت در حال پیشرفت است، نمی توان بدون به کارگیری شیوه های مختلف تبلیغات و بسته بندی به رقابت با دیگر محصولات پرداخت.

بسته بندی که به عنوان یکی از شاخه های مهم در بازاریابی و تبلیغات به شمار می آید به عنوان یک صنعت در جهان مطرح است و یکی از مهمترین راه هایی است که در بازاریابی بهتر و جذب مشتری بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد. چه بسیار دیده شده که به علت نبود بسته بندی ایمن مشتری از خرید خود صرف نظر نموده است.

مشتریان انتظار خرید صنایع دستی با بسته بندی های مناسب را دارند. از این رو احتیاج به فرهنگ سازی برای درک صندلی و نقش بسته بندی در مزیت های بی شمار آن هم به صورت مستقیم و هم غیرمستقیم به شدت احساس می گردد.

یک کارشناس ارشد برنامه ریزی گردشگری در این رابطه به خبرنگار وبلاگ مرکزی گفت: براساس آنالیز های اجرا شده بیش از 45 درصد بخش فروش به بسته بندی اختصاص دارد به طوریکه هرچه بسته بندی زیباتر و دارای جذابیت باشد، مشتری رغبت بیشتری برای خرید دارد.

احسان علیمرادیان اضافه نمود: در بخش بسته بندی باید به سه نکته توجه داشت؛ جامعه هدف و سلیقه آن، جنس کالای عرضه شده و هویت آن و از طرفی خصوصیت های نگهداری کالا برای عرضه صحیح به بازار که همه این سه نکته در نوع و طراحی بسته بندی تأثیر بسزایی دارد.

وی بیان کرد: جامعه هدف در بخش صنایع دستی افرادی سنت گرا هستند پس نمی توان برای این کالاها بسته دسته بندی به نوع کالا، کاربردش و استفاده از آن توجه شایانی داشت.

این دکترای اقتصاد بازار تأکید کرد: باید توجه داشت ظرف سفالی را نمی توان در بسته بندی بدون ضربه گیر عرضه کرد و یک صنایع دستی بافندگی را نمی توان در بسته بندی نایلونی عرضه کرد و به این علت باید به ویژگی های محصول برای عرضه توجه داشت.

علیمرادیان اعلام کرد: بسته بندی دیگر چیزی جدا از محصول نیست به طوریکه هزینه آن جزء قیمت تمام شده محصول محاسبه می گردد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "تن عریان صنایع دستی در نبود تن پوش بسته بندی!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تن عریان صنایع دستی در نبود تن پوش بسته بندی!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید