تیم شیفر؛ طنزنویس خبره صنعت بازی (بازی سازان سرشناس)

به گزارش وبلاگ مرکزی، تیموتی جان شافر (Timothy John Schafer) یک بازی ساز آمریکایی است که به خاطر فعالیت خود در شرکت های LucasArts و Double Fine Productions و آثاری نظیر Psychonauts و سری جزیره میمون ها شناخته می شود.

تیم شیفر؛ طنزنویس خبره صنعت بازی (بازی سازان سرشناس)

فعالیت در لوکاس آرتز (1989 تا 2000)

تیم شیفر در 1967 در سونوما، شهری در کالیفرنیای آمریکا، به جهان آمد. پدر او یک پزشک و مادرش پرستار بود. شیفر در حین تحصیل در رشته علوم کامپیوتر در دانشگاه برکلی به نویسندگی علاقه مند شد و از کرت وانه گت الهام گرفت. وانه گت زمانی که برای شرکت جنرال الکتریک تبلیغ می کرد، شب ها و در زمان فراغت داستان های کوتاه می نوشت. شیفر تلاش می کرد که در شرکت هایی مانند آتاری و هیولت پاکارد (HP) استخدام شود، اما او از طریق آن ها رد شد. او در نهایت پیشنهادی را از Lucasfilm Games مشاهده کرد که در آن زمان در پی استخدام برنامه نویسانی بود که همچنین بتوانند دیالوگ برای بازی بنویسند و به آن علاقه نشان داد.

سری جزیره میمون ها

شیفر در سال 1989 از طریق لوکاس آرتز (LucasArts) استخدام شد و اولین شغل او برنامه نویسی موتور بازی سازی SCUMM بود. او همچنین در کنار دیو گراسمن به تست بازی Indiana Jones and the Last Crusade: The Action Game نیز کمک کرد. گراسمن و شیفر، همراه با دو نفر دیگر، از طریق ران گیلبرت در مورد نحوه استفاده از موتور بازی سازی ذکر شده آموزش داده شدند. بعدها، گیلبرت به شیفر و گراسمن نزدیک شده و به آن ها فرصتی داد تا روی پروژه نو او کار کنند. پروژه ای که در نهایت تبدیل به یک بازی ماجراجویی با مضمون دزدان دریایی به نام راز جزیره میمون ها (The Secret of Monkey Island) شد.

طبق گفته گیلبرت به عنوان خالق این سری، شیفر و گراسمن مسئول حدود دو سوم از دیالوگ های بازی بودند. بازی Secret of Monkey Island در سال 1990 عرضه و به یکی از بهترین بازی های ژانر خود تبدیل شد. همان تیم دنباله این بازی یعنی Monkey Island 2: LeChucks Revenge را تولید کرد. این نسخه نیز عملکرد خوبی داشت و به عنوان یکی از آثار پیروز ژانر اشاره و کلیک در نظر گرفته می شود.

دیگر بازی ها

در اولین بازی خود به عنوان کارگردان، شیفر با همکاری دیو گراسمن اثر پیروز Day of the Tentacle را طراحی کردند. این بازی یک اثر ماجراجویی و کمدی با موضوع سفر در زمان بود که دنباله بازی Maniac Mansion از ران گیلبرت محسوب می شود. اولین پروژه انفرادی شیفر، بازی ماجراجویی و موتور سواری Full Throttle است که در سال 1995 منتشر شد و عملکرد نسبتا خوبی نشان داد. او همچنین به طراحی بازی بسیار تحسین شده Grim Fandango پرداخت؛ یک بازی ماجراجویی نوآر که جوایز زیادی را در سال 1998 کسب کرد.

تاسیس Double Fine Productions

شیفر در ادامه روی یک بازی اکشن و ماجراجویی معرفی نشده در لوکاس آرتز کار کرد، اما این بازی هرگز وارد مرحله تولید نشد. از آنجایی که لوکاس آرتز از بازی های ماجرایی دور شده بود، تعدادی از توسعه دهندگان تصمیم به ترک آن گرفتند و شیفر نیز در نهایت تصمیم گرفت که از این کمپانی جدا شده و استودیوی خود ر ا با نام Double Fine Productions تاسیس کند؛ جایی که او در آن بازی پلتفرمر Psychonauts را تولید کرد.

Psychonauts

این بازی ابتدا در آوریل 2005 روی ایکس باکس در آمریکای شمالی منتشر شد. در حالی که این بازی با تحسین منتقدان و دریافت چندین جایزه بهترین بازی سال از رسانه های مختلف روبرو شد و بسکمک داستان را تحسین کردند، در آغاز فروش ضعیفی داشت و ناشر آن یعنی Majesco را با مسائل مالی روبرو کرد. در بازی بازیکن ماجرای شخصیتی به نام رز را دنبال می کند. او با استعدادهای خاص روان خود از سیرک فرار می کند تا سعی کند مخفیانه وارد یک کمپ تابستانی برای افرادی شود که قدرت های مشابهی دارند تا تبدیل به یک جاسوس با توانایی های روانی شود.

دابل فاین تا سال 2012 حقوق کامل Psychonauts را دوباره بدست آورد و بازی را با پیشرفت هایی برای سیستم های مدرن منتشر کرد. جالب است بدانید که ایده بازی در ابتدا در طول توسعه Full Throttle شکل گرفت؛ زمانی که تیم شیفر سکانسی را تصور کرد که در آن قهرمان داستان، بن، تحت یک تجربه روان گردان قرار می گیرد. در حالی که این ایده در نهایت از بازی اصلی حذف شد اما شیفر آن را حفظ کرد و در Psychonauts استفاده کرد.

Brütal Legend

شیفر در ادامه توسعه بازی بعدی دابل فاین با عنوان Brütal Legend را رهبری کرد که در اکتبر 2009 منتشر شد. ناشر اصلی بازی Vivendi Games این اثر را پس از ادغام با اکتیویژن در سال 2008 کنار گذاشت و بعدها از طریق الکترونیک آرتز برای توسعه انتخاب شد. این بازی ادای احترام شیفر به موسیقی هوی متال و شامل کارهایی کوتاه از نوازندگان راک بود. پس از انتشار Brütal Legend، بازی عموما نقدهای مثبتی دریافت کرد اما آن طور که انتظار می رفت عمل نکرد و الکترونیک آرتز کارهای مقدماتی که روی دنباله آن اجرا شده بود را لغو کرد. شیفر برای اینکه دابل فاین از نظر مالی شکست نخورد، به پروژه های گذشته بازگشت. از میان آن ها، چهار بازی کوچک تر از طریق ناشران انتخاب شدند و اولین بازی های تاریخ استودیو به رهبری افرادی غیر از شیفر ساخته شدند. این بازی ها به پایدار ماندن دابل فاین از نظر مالی کمک کردند. در فوریه 2012، شیفر به عنوان کارگردان بازی Fine Happy Action Theater را منتشر کرد. اثری که او به این دلیل طراحی کرد تا بتواند با دختر دو ساله اش آن را بازی کند.

Broken Age

در همان سال شیفر کمپینی را در پلتفرم کیک استارتر برای تامین بودجه یک اثر ماجراجویی راه انداخت. در واقع شیفر گفت که ناشران نسبت به آثار ماجراجویی در آن زمان زمان بسیار محتاط بوده اند و به همین دلیل تصمیم گرفته که به سرمایه گذاری جمعی روی بیاورد. هزینه بازی 400 هزار دلار آمریکا پیش بینی شده بود. مشارکت ها در کمتر از 24 ساعت بیش از سه برابر از این مقدار فراتر رفت و آن را به اولین پروژه کیک استارتر تبدیل کرد که به رقم 2 میلیون دلاری رسید. در نهایت، این پروژه با نام Broken Age در سال 2014 عرضه شد و منتقدان داستان و شخصیت پردازی شخصیت ها را تحسین کردند. البته بخش دوم بازی در سال 2015 عرضه شد اما به مقدار بخش اول ندرخشید.

در ادامه شیفر و دابل فاین توانستند با شرکت والت دیزنی که در سال 2012 لوکاس فیلم را تصاحب کرد، مذاکره کنند تا حقوق سه اثری را که شیفر در آنجا کارگردانی کرده بود به دست آورند. این سه بازی Day of the Tentacle ،Full Throttle و Grim Fandango بودند و دابل فاین نسخه های بازسازی شده هر سه بازی را در سال های بعد منتشر کرد. شیفر در آگوست 2015 به سایر بازی سازان با سابقه صنعت با تجربه تامین بودجه بازی ها به صورت جمعی برای کمک به ایجاد پلتفرمی مشابه کیک استارتر با نام Fig پیوست. او در آن زمان گفت که همه پروژه های دابل فاین در آینده از Fig برای تامین بودجه خود استفاده خواهند کرد.

Psychonauts 2

دنباله Psychonut در سال 2015 معرفی شد. و بودجه آن قرار بود از طریف فیگ تامین شود. در ژوئن 2019، مایکروسافت گفت که Double Fine را به عنوان بخشی از Xbox Game Studios خریداری کرده است. شیفر گفت که در حالی که او در پی فروش استودیو نبوده، مذاکرات خود با مایکروسافت را امیدوارکننده دانسته است. البته این خرید بر استقلال Double Fine تأثیری نخواهد گذاشت و همچنان به این شرکت اجازه می دهد تا بازی های خود را روی پلتفرم های انتخابی خود منتشر کند و از طرفی امنیت مالی مورد نیاز را برای این استودیو فراهم می کند. به دلیل حمایت مایکروسافت، دابل فاین توانست چندین عنصر گیم پلی مد نظر خود را در Psychonauts 2 حفظ کند و آن را به بهترین شکل در سال 2021 منتشر کند.

در این بازی پلتفرمر سوم شخص مانند نسخه اول این سری، بازیکن رز را کنترل می کند که در حال آموزش برای تبدیل شدن به عضوی از یک گروه بین المللی است که از توانایی های روانی خود برای متوقف کردن افرادی که با نیروهای روانی خود اعمال پلید انجام می دهند، استفاده می کنند. بازی با تحسین منتقدان روبرو شد و بسکمک مطابق انتظار نویسندگی شیفر را تحسین کردند و در این میان گیم پلی بازی نیز حسابی درخشید.

گفتنی است که در مصاحبه ای در کنفرانس توسعه دهندگان بازی در سال 2003، شیفر گفت که برای ادغام داستان در گیم پلی تلاش می کند و هدف او این است که روزی یک بازی ویدیویی بدون هیچگونه کات سین ایجاد کند. او در صنعت بازی های ویدیویی به دلیل داستان سرایی و سبک طنز خود شناخته شده است و در مارس 2018 جایزه یک عمر دستاورد هنری را از Game Developers Choice Awards دریافت کرد. او همچنین در آوریل 2018، به عنوان پیشگام واقعی در طراحی بازی و کسی که مرزهای رسانه را از طریق استعدادهای خارق العاده اش جابجا کرده است، جایزه بفتا را دریافت کرد.

مهم ترین آثار تیم شیفر در صنعت بازی های ویدیویی

سال عرضهعنوان بازینقش
1990The Secret of Monkey Islandنویسنده ، برنامه نویس و طراح
1991Monkey Island 2: LeChucks Revengeنویسنده ، برنامه نویس و طراح
1993Day of the Tentacleطراح، نویسنده، تهیه کننده و کارگردان
1995Full Throttleرهبر پروژه، نویسنده و طراح
1998Grim Fandangoرهبر پروژه، نویسنده، برنامه نویس و طراح
2005Psychonautsطراح، نویسنده و کارگردان خلاقیت
2009Brütal Legendطراح، نویسنده و کارگردان خلاقیت
2012Double Fine Happy Action Theaterکارگردان
2014Broken Ageنویسنده و کارگردان
2021Psychonauts 2نویسنده و کارگردان خلاقیت

منبع: Peoplepill

منبع: دیجیکالا مگ

به "تیم شیفر؛ طنزنویس خبره صنعت بازی (بازی سازان سرشناس)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تیم شیفر؛ طنزنویس خبره صنعت بازی (بازی سازان سرشناس)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید