راه اندازی نخستین کتابخانه سیار هرمزگان، کتابخانه فاقد بخش کودک افتتاح نمی کنیم

به گزارش وبلاگ مرکزی، به گزارش خبرنگارخبرنگاران در بندرعباس، محمد احمدوند ضمن قدردانی از خدمات و زحمات بی حاشیه و بی شائبه امینه دریانورد گفت: فرشاد محمدی نیز سوابق مرتبط و نزدیکی با حوزه فرهنگ و هنر دارد و با ظرفیتی که از او سراغ داریم انتظار می رود سرانه آمار کتاب کتابخوانی در استان افزایش یابد.

راه اندازی نخستین کتابخانه سیار هرمزگان، کتابخانه فاقد بخش کودک افتتاح نمی کنیم

وی از مدیران استانی خواست تا با مدیرکل نو همکاری کامل داشته باشند. ما نیز در اداره کل کتابخانه های کشور بعلاوه سایر همکاران هیچ کوتاهی نخواهیم کرد.

احمدوند ادامه داد: سعی می کنیم اولین کتابخانه سیار استان در حوزه کتابخانه عمومی را راه اندازی کنیم و نسبت به آنچه از دور دیده می گردد، کتابخانه های سیار بهره وری خیلی بالاتری دارند. کتابخانه های سیار، تقریباً 5 برابر کتابخانه ثابت خدمات می دهند زیرا در 5 روز هفته در 5 مکان متفاوت خدمات رسانی می نمایند و روز ششم به کتابخانه مرجع مراجعه، خدمات را ثبت و کتاب های مورد احتیاج را جایگزین می نمایند بنابراین اثرگذاری بسیار بالایی دارند.

او بعلاوه ابراز داشت: در کنار کتابخانه های سیار و سایر کتابخانه ها، موضوع کتابخانه کودک و نوجوان برای ما از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و تمرکزمان بر این است که در حال حاضر کتابخانه ای افتتاح نکنیم که بخش کودک و نوجوان نداشته باشد.

معاون اداری مالی نهاد کتابخانه های عمومی کشور بیان نمود: در راستای همین هدف والا برای بچه ها 2 سال تا پیرمرد 90 ساله در کتابخانه ها برنامه های متنوعی داریم و معتقدیم بچه ها باید از سنین بسیار پایین با کتاب آشنا شوند زیرا جامعه شناسان بر این باورند که به صورت واضح بچه های که از سنین بسیار پایین با کتاب مانوس هستند، درک و فهم شان نسبت به سایر بچه ها بسیار بالاتر است. بنابراین با توجه به مسائل درسی و اجتماعی، کتابخوان کردن دانش آموزان و بزرگترها کار ساده ای نخواهد بود.

احمدوند افزود: نقش و تاثیرگذاری کتابخانه های نسل نو با کتابخانه های قدیمی که محلی برای نگهداری کتاب بود بسیار فرق دارد. در حال حاضر در کتابخانه ها بالغ بر 60 خدمت به مراجعه نمایندگان داده می گردد. جهان به این سمت و سو رفته و ما در ایران نیز آغاز نموده ایم. در حوزه کودک جمع خوانی کتاب ویژه بچه ها، بخش اختصاصی کودک، بازی های علمی و ... از این برنامه ها است.

وی اضافه نمود: در پژوهش هایمان به این نتیجه رسیده ایم که بچه ها قبل از اینکه با حروف الفبا آشنا شوند باید با کتاب آشنا شوند. ضمن تمرکز به حوزه کودک، برای سایر اقشار جامعه خدمات مختلف و متنوعی در کتابخانه ها داده می گردد. برای دانشجویان، اقشار خاص، نابینایان، ناشنوایان، کودک و مادر، کودک، سالمندان و ... خدمات قابل توجهی تعریف و پیش بینی نموده ایم.

وی ادامه داد: مردم علاقه زیادی به حوزه کتاب دارند و اگر مسئولان هم حمایت نمایند مردم قطعاً استقبال بیشتری خواهند کرد. بنابراین کوشش داریم در راستای اهداف نظام در حوزه کتاب آنگونه که در شأن ایران و ایرانی با فرهنگ چند هزار ساله است، خدمات بدهیم و سرانه مطالعه را بالا ببریم.

احمدوند بیان نمود: سرانه فعلی واقعاً علمی نیست، البته برای ما نیز مطلوب هم نخواهد بود. هر چند این اعداد و ارقام را نمی پذیریم ولیکن در واقع فاصله چشمگیری با استانداردهای سرانه مطالعه داریم و باید کوشش همه جانبه و هم افزایی مسئولان فرهنگی، مردم و ... داشته باشیم تا این فاصله کم گردد و پایان باید شرایطی فراهم کنیم که هیچکس در ایران، مشکل دسترسی به کتاب را نداشته باشد.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "راه اندازی نخستین کتابخانه سیار هرمزگان، کتابخانه فاقد بخش کودک افتتاح نمی کنیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راه اندازی نخستین کتابخانه سیار هرمزگان، کتابخانه فاقد بخش کودک افتتاح نمی کنیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید