سامسونگ دوباره به بزرگترین تولیدکننده تلفن های هوشمند تبدیل می گردد؟
به گزارش وبلاگ مرکزی، تهران (پانا) - این روزها شیائومی به اسم نخستین فروشنده تلفن های هوشمند در سراسر دنیا شناخته می گردد. این برند چینی صندلیی که سامسونگ پس از سال ها کوشش به آن دست پیدا نموده بود را تصاحب نموده است. آیا کره ای ها می توانند دوباره به صندلی بزرگترین تولیدکننده موبایل در دنیا بازگردند؟
به گزارش ایرنا، بیشتر از پانزده سال پیش، نوکیا برترین و محبوب ترین فراورینماینده تلفن های همراه در سراسر دنیا بود. آن ها با فراوری مجموعه ای متنوع از تلفن های کاربردی و باکیفیت اجازه نفس کشیدن به هیچکدام از رقبای خود نمی دادند و به نظر نمی رسید که امپراطوری مجذوب نماینده فنلاندی ها به این زودی ها به سرانجام برسد. اما با شروع دهه 2010 میلادی و ظهور سیستم عامل نوی به نام اندروید، شرایط برای همواره تغییر کرد. در شرایطی که تا پیش از آن هم رقیب نوظهوری به نام آیفون با سیستم عامل آی اواس به چالشی بزرگ برای تلفن های همراه نوکیا تبدیل شده بود، تلفن های اندرویدی به خونخوارترین قاتل موبایل های نوکیا تبدیل شدند.
نوکیا پیشنهاد همکاری با گوگل برای فراوری تلفن های هوشمند اندرویدی را نپذیرفت و ترجیح داد به توسعه تلفن های هوشمند شخصی اش که مبتنی بر سیستم عامل سیمبین بودند، ادامه دهد. مشتری های تلفن های نوظهور بازار که از مجذوب نمایندهیت محصولات برندهایی مانند سامسونگ، سونی، اچ تی سی و الجی به وجد آمده بودند، علاقه ای به خرید تلفن های بی امکانات نوکیا نداشتند. اما در این میان تنها یک برند توانست بخش قابل توجهی از سهم بازار نوکیا را تصاحب کند و آن برند یک فراورینماینده کره ای شناخته شده بود؛ سامسونگ.
سامسونگ به بزرگترین فراورینماینده تلفن های هوشمند در دنیا تبدیل شد و آهسته آهسته سهم خودش از بازار را افزایش داد. نخستین بار در سال 2012 بود که سامسونگ پیروز شد صندلی نوکیا در بازار تلفن های هوشمند را تصاحب کند و به رتبه یک بازار بدل شود. آن ها بیشتر از 8 سال این صندلی را در اختیار داشتند و در معدود مواقعی هم آن ها را به اپل واگذار کردند. اما به نظر نمی رسید که دلیلی برای از دست دادن آن طولانی مدت داشته باشند. با وجود همه مخالفانی که از تلفن های هوشمند نو سامسونگ انتقاد می نمایند هنوز هم کاربران بسیاری وجود دارند که خرید محصولات این برند کره ای را به سایر رقبا ترجیح می دهند. اگرچه سامسونگ تنها برندی نیست که در همه رده های قیمتی تلفن های هوشمند مختلفی به بازار عرضه نموده اما هنوز هم پرفروش ترین آن ها است. این پیروزیت تاریخی اما به آسانی به دست نیامده بود و دلایل متعددی داشت.
با این حال این روزها به نظر می رسد که سامسونگ از تخت سلطنت فاصله گرفته است. کره ای ها حالا پایین تر از شیائومی قرار گرفته اند. برندی که در سال های اخیر آهسته آهسته و در روندی مشابه با سامسونگ پیشرفت کرد و حالا به یک رقیب بی بدیل تبدیل شده است. آیا سامسونگ می تواند دوباره صندلیش در بازار تلفن های هوشمند را پس بگیرد؟
رقیب کوچکی که بزرگ شد
ششم آوریل 2011 را باید روز مهمی در تاریخ صنعت ساخت تلفن های هوشمند دانست. روزی که برند شیائومی به دنیا آمد. این شرکت در آگوست همان سال از نخستین تلفن هوشمند خود رونمایی کرد و در ادامه به فراوری این محصولات ادامه داد. تلفن های هوشمند مجذوب نماینده و خیره نماینده شیائومی که در رده قیمتی خودشان بی رقیب به نظر می رسیدند به حدی در سراسر چین محبوب شدند که این برند در سال 2014 به بزرگترین فراورینماینده تلفن های هوشمند در چین تبدیل شد. آن ها در سال 2020 بیشتر از 10 دستگاه تلفن هوشمند مجهز به نسل پنجم ارتباطات به بازارهای دنیای عرضه کردند و در سال 2021 از تکنولوژی شارژ سریع 40واتی رونمایی کردند. به لطف این تکنولوژی، تلفن های هوشمند می توانند در چهل دقیقه به شارژ کامل برسند. شیائومی امروز بیشتر از 18هزار کارمند در سراسر دنیا دارد.
این برند چینی که در راستا پیروزیت بود در سال 2014 پیروز به فروش بیشتر از 60 میلیون تلفن هوشمند شد. همین پیروزیت به شیائومی یاری کرد تا بیشتر از قبل مورد توجه قرار گیرد. آن ها در سال های 2015 و 2016 بیشتر از قبل وارد بازارهای دنیای شدند و در کشورهایی مانند برزیل و پاکستان هم حضور پیدا کردند. این شرکت چینی در سال های 2017 و 2018 وارد کشورهای آسیای میانه و اروپا شد و کوشش کرد تا بیشتر از قبل خودش را نشان دهد. در شرایطی که شیائومی در سال 2014 پیروز به فروش 60 میلیون دستگاه تلفن هوشمند شده بود، آن ها تنها در سه ماهه سوم 2020 بیشتر از 46میلیون دستگاه تلفن هوشمند فروختند.
شیائومی تنها رقیب سامسونگ نیست
واقعیت آن است که شیائومی همین حالا هم بزرگترین فراورینماینده بازار تلفن های هوشمند نیست. بزرگترین فراورینماینده تلفن های هوشمند در حقیقت هلدینگ BBK است. مجموعه ای از فراورینمایندگان تلفن های هوشمند در چین که اگرچه بخش ویژه ای از تمرکزشان را روی فروش محصولات در چین قرار داده اند اما می خواهند در آینده ای نه چندان دور در سراسر دنیا حضور داشته باشند.
به لطف پیروزیت های هلدینگ BBK این مجموعه امروز بزرگترین فراورینماینده تلفن هوشمند در سراسر دنیا لقب می گیرد. چراکه با جمع زدن سهم هر کدام از برندهای زیرمجموعه این برند رقمی به دست می آید که به مراتب بالاتر از سهم شرکت هایی مانند سامسونگ، اپل و شیائومی است. نکته اساسی آن است که زیرمجموعه های این هلدینگ در سال 2020 و سال 2021 کوشش گسترده ای برای ورود به بازارهای دنیای کردند و پیروز هم بودند. برای مثال، ریلمی تنها به لطف حضور در بازار اروپا پیروز شد سهم فروش خود از تلفن های هوشمند در سه ماهه دوم سال 2021 را تا 1800 درصد افزایش دهد.
بنابراین سامسونگ نباید تنها نگران شیائومی باشد. آن ها رقیب جدی تر دیگری هم دارند که در حقیقت بزرگترین فروشنده موبایل در دنیا لقب می گیرد. اگر سامسونگ می خواهد واقعا در برابر آن ها قرار بگیرد باید استراتژی های نوی را برای خود در نظر بگیرد. استراتژی هایی که به زودی می تواند اجرایی شود و اجرای این استراتژی های سرنوشت بازار موبایل را تغییر دهد.
چگونه سامسونگ دوباره به نقطه اوج بازار تلفن های هوشمند بازمی شود؟
ل ها پیش سامسونگ را به پرفروش ترین فراورینماینده بازار موبایل تبدیل کرد، بازار محصولات میان رده و پایین رده بود. در حقیقت پیروزیت برند کره ای در این دو بازار بود که آن ها را به حضور در بازار پرچمداران امیدوار کرد و شرایط را به سمتی برد که رقیب اصلی اپل باشند. اما در سال های اخیر شرکت های چینی با سیاستی مشابه با آن چه سال ها پیش به وسیله سامسونگ اتخاذ شده بود در کوشش هستند تا سهم خود را از بازار بیشتر نمایند. میان رده های برندهایی مثل هواوی، شیائومی، ریلمی و پوکو با قیمتی مشابه با محصولات پایین رده سامسونگ امکانات یک محصول میان رده را ارائه می دهند. اما محصولات سامسونگ هنوز هم فروش خوب خود را حفظ نموده اند.
با این حال صدای آژیر خطر نزدیک شدن شیائومی به هیئت مدیره سامسونگ هم رسیده است. هیئت مدیره سامسونگ و مدیران ارشد این شرکت کره ای خواستار یک آنالیز ویژه، فوری و سریع شده اند. این آنالیز ویژه روی دلایل کاهش پیداکردن فروش محصولات بخش تلفن های هوشمند سامسونگ تمرکز دارد اما به مسائل حوزه زنجیره تامین محصولات هم می پردازد. سامسونگ در نیمه نخست سال 2021 تنها 13.5 میلیون واحد از محصولات سری گلکسی اس21 فروخته که رقمی بسیار پایین تر از سطح انتظارات برند کره ای بوده است.
از سوی دیگر مدیاتک که به اسم فراورینماینده پردازنده های بازار تلفن های هوشمند شناخته می شود به کره ای ها اعلام نموده که در ادامه مسائل تامین قطعات سخت افزاری توانایی تامین پردازنده های مورد احتیاج تلفن های هوشمند سامسونگ را هم ندارد. بنابراین به نظر می رسد کره ای ها با یک بحران بزرگ روبرو شده اند که احتمالا بیرون آمدن از آن ممکن نیست. این در حالی که است که سامسونگ پیش از این هم مدعی شده بود که در حال آنالیز شرایط بازار تلفن های هوشمند است. سامسونگ می داند که اگر در سیاست هایش بازبینی نکند احتمالا به وسیله شیائومی شکست می خورد.
منبع: خبرگزاری پانا