تهدید گرانی جهانی گاز جدی شد

به گزارش وبلاگ مرکزی، قیمت گاز طبیعی افزایش چشمگیری پیدا نموده که خبر بدی برای مصرف کنندگان و صنایع مختلف محسوب می گردد.

تهدید گرانی جهانی گاز جدی شد

به گزارش وبلاگ مرکزی، هزینه گاز طبیعی در بیشتر بازارهای عظیم به رکورد فصلی بالایی صعود نموده و به نظر می رسد افزایش بیشتری پیدا خواهد نمود که تهدیدی برای فرایند احیای مالی از پاندمی کووید 19 به تعداد می رود.

زمستانی که در پیش است ممکن است درس سختی به همه درباره این که چطور گاز برای اقتصاد فراگیر و حیاتی شده است، بدهد. قیمتهای بالا ممکن است توان خرید خانوارها را فلج نموده و باعث ضعیف شدن دستمزد نسبت به تورم گردد و بانکهای مرکزی را با گزینه های سیاست پولی دشواری روبرو کند. بدتر از همه کمبود عرضه ممکن است بخشهای وسیعی از صنعت را از کار انداخته یا حتی باعث خاموشی در کشورهای در حال توسعه و برانگیخته شدن نارضایتی اجتماعی گردد.

همزمان با بهبود تقاضا از اوج بحران پاندمی کووید 19 و محدودیت عرضه، هزینه های انرژی در سراسر دنیا افزایش پیدا می نماید. نفت فرایند صعودی طولانی را طی می نماید که از اواخر سال 2020 شروع شده و در ژوییه تا بالای 75 دلار در هر بشکه پیش رفت.

افزایش قیمت گاز در ابتدای تابستان نیمکره شمالی و زمانی که معین شد عرضه کافی در اروپا برای پر کردن مخازن پیش از زمستان وجود ندارد، شروع شد. روسیه که عظیمترین صادرنماینده گاز به اروپاست، صادرات خط لوله را به دلایلی شامل تقاضای داخلی بالا، اختلالات فراوری و توافق برای ترانزیت کمتر گاز به وسیله اوکراین، محدود نموده است.

در اروپا قیمت گاز از نفت فراتر رفته اما مشکل مذکور به این منطقه محدود نبوده است. اگرچه محدودیت عرضه روسیه مستقیما روی مصرف نمایندگان در آسیا تاثیر نمی گذارد اما آنها همچنان باید با اروپا برای دریافت محموله های LNG دریابرد رقابت نمایند و در نتیجه ناچار شده اند پول بیشتری برای دریافت این محموله ها پرداخت نمایند.

بازار LNG به وجه مشترکی میان اروپا، آسیا و آمریکا تبدیل شده است و قیمتهای بالا، صادرات بیشتر LNG را تشویق نموده است. معاملات گاز طبیعی در نیویورک سال جاری 80 درصد رشد نموده و به بالاترین حد از سال 2018 رسیده اما همچنان بسیار پایینتر از سایر بازارهای دنیای عظیم است.

نینا فاهی، تحلیلگر گاز طبیعی در شرکت انرژی اسپکتس در این باره گفت: بازار اروپا و بازار آمریکا در آستانه فصل گرمایش در شرایط مشابهی قرار دارند. اگر هوا سردتر از حد معمول باشد با توجه به پیش بینی که از صادرات بالای LNG وجود دارد، نگرانیها نسبت به وجود عرضه کافی مطرح خواهد شد.

در سراسر دنیا تبعات مالی صعود قیمت گاز طبیعی در حال آشکار شدن است. شرکت ترئوس که عظیمترین فراورینماینده شکر در فرانسه است، ماه گذشته هشدار داد قیمت گاز روی فراوری شکر در اروپا تاثیر گذاشته و هزینه های فراوری را فوق العاده افزایش می دهد.

پاسکال لوروی، نایب رییس شرکت غذایی روکت فِرر فرانسه می گوید قیمتهای بالای انرژی روی هزینه های دیگر فشار تورمی ایجاد نموده اند که در نهایت به دوش مصرف نماینده خواهد افتاد.

در چین که عظیمترین واردنماینده گاز در دنیا است، کارخانه های سرامیک به علت قیمتهای بالا در استانهای گوانگ دونگ و جیانگشی، مجبور شده اند فراوریشان را کاهش دهند. به گفته شکیل احمد، مدیرعامل موگال استیل، افزایش هزینه برق کسب و کار موگال استیل در پاکستان را مختل نموده است.

شرکت جی پی مورگان اند چیس هفته جاری بیان کرد شاخص مدیران فراوری دنیای در اوت به پایینترین حد در شش ماه گذشته نزول کرد با این حال همچنان رشد را نشان می دهد.

برخی از کشورهای فقیرتر مانند بنگلادش نمی توانند انرژی را به مقدار کافی تامین نمایند تا فعالیتهای مالی به شکل روان جریان پیدا کند. برخی از سیستمهای آبیاری در این کشور به علت سهمیه بندی احتمالی برق، تنها قادرند شبها کار نمایند.

لئونید میخلسون، مدیرعامل شرکت فراورینماینده LNG نوواتک روسیه در این باره اظهار کرد: قیمتهای فعلی LNG به هیچ وجه عادی نیستند. ممکن است مشتریان به علت عدم توانایی خرید حاضر به دریافت محموله ها نباشند.

به گفته فاهی، فراورینمایندگان آمریکایی هنوز از افزایش هزینه های گاز آسیب عظیمی ندیده اند زیرا بسیاری از صنایع انرژی بر مانند فولاد و پتروشیمی شاهد افزایش قیمت محصولاتی بوده اند که عرضه می نمایند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، بحرانی که اکنون گریبانگیر صنعت در اروپا و آسیا شده است ممکن است به زودی به عرصه های سیاسی و اقتصادکلان توسعه پیدا کند. اگر خانوارها و شرکتهایی که با افزایش هزینه برق روبرو می شوند بخواهند دستمزدها یا قیمت اجناسی که می فروشند بالاتر برود، فشارهای تورمی که در حال حاضر هم به علت محدودیتهای زنجیره تامین ایجاد شده اند، تشدید خواهند شد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "تهدید گرانی جهانی گاز جدی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تهدید گرانی جهانی گاز جدی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید