مهد سالمندی احتیاج این روزهای مرکز ، این منطقه تهران مهد سالمندان دارد

به گزارش وبلاگ مرکزی، زنگ هشدار سالمندی مدت هاست به صدا درآمده در تهران و شهرهای بزرگ. تغییر سبک زندگی از خانواده های گسترده و بزرگ در یک محله به خانوارهای هسته ای در آپارتمان های کوچک و پراکنده باعث شده که روزبه روز بر جمعیت سالمندان تنها افزوده گردد.

مهد سالمندی احتیاج این روزهای مرکز ، این منطقه تهران مهد سالمندان دارد

وبلاگ مرکزی-نصیبه سجادی:سالمندانی که در نبود یا غیاب فرزند و فراهم نبودن زیرساخت ها راهی جز خانه نشینی و انزوا ندارند دچار اجتماع گریزی، کم تحرکی و انواع بیماری های جسمی و روحی می گردد که بار زیادی را بر نظام مالی و درمانی کشور تحمیل می نماید. شاید به همین علت است که مردم و معتمدان محله ها در تماس با سازمان های مرتبط از آنها می خواهند تدابیری بیندیشند و امکاناتی فراهم نمایند تا سالمندان با کمترین آسیب از این چالش مهم زندگی عبور نمایند.

بیش از یک میلیون جمعیت بالای 60 سال در تهران در منطقه ها یک، 3 و 6 زندگی می نمایند و آنطور که آمارها می گوید سالانه 10 درصد بر این تعداد افزوده می گردد و این یعنی این شهر درندشت به سرعت در حال پیر شدن و نیازمند امکانات و برنامه هایی است تا آن را سرپا و شاداب نگه دارد.

جمشید رحمانی پناه از ساکنان قدیمی و معتمد محله یوسف آباد، سالمندان این محله سالمندنشین را به 2 دسته تقسیم می نماید : بعضی توان راه رفتن دارند و می توانند به پارک و مسجد محل بروند و گاهی همراه بچه ها شان در شهر قدمی بزنند و هوایی تازه نمایند، بعضی اما که تعدادشان کم هم نیست، در نبود فرزند ساعت ها در خانه در حالت نشسته یا درازکشیده هستند و تنها سرگرمی شان آمدن کنار پنجره است. پیامد این بی تحرکی، افسردگی و منزوی شدن است که برنامه ریزان باید به آن توجه نمایند.

طرح نیمه تمام

یکی از درخواست های اهالی منطقه سالمندنشین 6 ساخت و راه اندازی مهد سالمندان است. جایی شبیه خانه که بگردد پاتوق سالمندان با در نظر گرفتن نیازهای همه آنها. رحمانی پناه می گوید: سال ها پیش در شورای شهر مصوب شد که مهد سالمندان به صورت آزمایشی در یوسف آباد و در صورت موفقیت بعدها در دیگر محله های مسن راه اندازی گردد. طرحش را هم دانشجویان دانشگاه ارائه دادند که در خیابان دنیا آرا هم جانمایی شد تا هر روز صبح سالمندانی که پای بیرون رفتن ندارند همراه بچه های شان به مهد آورده شوند، دور هم بنشینند، حرف بزنند، چکاپ پزشکی شوند، بازی نمایند و ... شب هم به خانه شان بروند. به گفته این معتمد محله با وجود اینکه شهرداران همه دوره ها دنبال اجرای این طرح بودند ولی هیچگاه اجرایی نشد.

افتتاح مهد سالمندان، به زودی

سید مرتضی روحانی شهردار منطقه 6 می گوید : به زودی مهد سالمندان در بوستان نظامی گنجوی افتتاح می گردد تا فضایی باشد برای ارتقای فعالیت های اجتماعی شهروندان سالمند قلب مرکز و این گروه بزرگ از ساکنان منطقه 6 که اکنون دوران بازنشستگی را تجربه می نمایند با مشارکت در برنامه های فرهنگی، ورزشی و اجتماعی ارائه شده فراغت خوبی را تجربه نمایند.

روحانی با بیان اینکه خود اهالی ساختمانی را در بوستان نظامی گنجوی برای این کار پیشنهاد داده اند ادامه داد:این ساختمان مسیر دسترسی مناسبی نداشت. معاونت عمران ماموریت پیدا کرد مسیر را مناسب سازی و ساختمان را برای سالمندان آماده سازی کند. روحانی در پاسخ به اینکه چرا این طرح در یوسف آباد (محله پایلوت) اجرا نشده، می گوید: بعد از افتتاح مهد سالمندان محله نظامی سراغ محله یوسف آباد می رویم و با توجه به این که کار مطالعاتی این طرح اجرا شده، مهد سالمندانی در این محله ساخته خواهد شد.

منبع: همشهری آنلاین

به "مهد سالمندی احتیاج این روزهای مرکز ، این منطقه تهران مهد سالمندان دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مهد سالمندی احتیاج این روزهای مرکز ، این منطقه تهران مهد سالمندان دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید