نمای خیره کننده از آتشفشانی ترین جرم منظومه شمسی، عکس

به گزارش وبلاگ مرکزی، ایسنا نوشت: فضاپیمای جونو پنجاه و یکمین پرواز خود را از نزدیک سیاره مشتری انجام داده و در این فرآیند، عکس های خیره کننده ای را از قمر آیو ثبت نموده است.

نمای خیره کننده از آتشفشانی ترین جرم منظومه شمسی، عکس

فضاپیمای ناسا موسوم به جونو(Juno) روز 16 مه از کنار آیو عبور کرد و بیش از هر زمان دیگری به این قمر آتشفشانی مشتری نزدیک شد. این فضاپیما در طول فرآیند نزدیکی، تنها 35500 کیلومتر با سطح قمر آیو(Io) فاصله داشت.

اگر قمر آیو در این عکس ها آرام به نظر می رسد، پس ظاهر می تواند فریبنده باشد زیرا آیو فقط آتشفشانی ترین قمری نیست که به دور غول گازی مشتری می چرخد، بلکه آتشفشانی ترین جرم آسمانی در کل منظومه شمسی است.

بعضی از عکس های دقیق ثبت شده به وسیله جونو و تصویرگر نور مرئی آن موسوم به جونوکم(JunoCam)، سطح سرخ رنگ آیو را نشان می دهند که به وسیله آتشفشان های آن زخمی شده است. یک نمای فروسرخ از آیو که طی پرواز جونو در اول ماه مه با یکی از تجهیزات آن موسوم به JIRAM گرفته شد، منشأ این زخم را نشان می دهد و چندین نقطه داغ از فعالیت های آتشفشانی را روی سطح قمر آشکار می نماید.

اسکات بولتون(Scott Bolton)، پژوهشگر ارشد پروژه جونو، در بیانیه پیش از پرواز گفت: آیو، آتشفشانی ترین جرم آسمانی است که در منظومه شمسی می شناسیم. با مشاهده آن به مرور زمان در گذرهای متعدد، می توانیم ببینیم که چگونه آتشفشان ها تغییر می یابند، چقدر فوران می نمایند، چقدر روشن و داغ هستند، آیا به یک گروه مرتبط هستند یا فعالیت آنها انفرادی است و آیا شکل جریان گدازه آنها تغییر می نماید یا خیر.

ناسا تخمین می زند که روی سطح آیو، صدها آتشفشان فعال در حال فوران وجود دارند. این آتشفشان ها می توانند گدازه ای را تا ده ها مایل به داخل جو نازک بدون آب آیو پرتاب نمایند.

اعتقاد بر این است که این فعالیت شدید آتشفشانی در نتیجه تأثیر گرانشی قابل توجه مشتری به وجود می آید زیرا این سیاره، یک بازی مشابه طناب کشی را با آیو انجام می دهد. این کار به ایجاد نیروهای جزر و مدی قوی می انجامد که اثراتی مانند فشردن آیو را به همراه دارند و باعث می شوند که سطح آن تا 100 متر بالا و پایین برود.

حتی پیش از پنجاه و یکمین پرواز از نزدیک مشتری، جونو از زمان رسیدن به غول گازی در سال 2016، بیش از 510 میلیون مایل را طی نموده و با سه قمر اروپا(Europa)، گانیمد(Ganymede) و آیو برخورد نموده بود.

بولتون گفت: همان طور که با مدارهای متوالی به آیو نزدیک تر می شویم، به بخش شگفت انگیز دیگری از ماموریت جونو قدم می گذاریم. این مدار، نزدیک ترین نگاه ما را به قمر آیو ارائه می نماید. پروازهای آینده در ژوئیه و اکتبر، ما را حتی نزدیک تر خواهند کرد و به پرواز از نزدیک آیو در دسامبر امسال و فوریه سال آینده ختم خواهد شد که طی آن، در 1500 کیلومتری سطح قمر پرواز خواهیم کرد.

5858

منبع: خبرآنلاین

به "نمای خیره کننده از آتشفشانی ترین جرم منظومه شمسی، عکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نمای خیره کننده از آتشفشانی ترین جرم منظومه شمسی، عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید