پالپ فیکشن و 9 فیلم دوم دیگر که با فیلم اول کارگردانشان برابری کردند
به گزارش وبلاگ مرکزی، اگر اولین فیلم کارگردان عملکرد خوبی داشته باشد، فشار بر روی فیلم های بعدی او افزایش خواهد یافت تا بتوانند عملکرد بهتری داشته باشند. کاری که فیلم سازانی مثل کوئنتین تارانتینو به خوبی از عهده آن برآمدند.
سندروم آلبوم دوم که بلای جان هنرمندان موسیقی است تا بعد از اینکه تمامی آنچه در قلب و روحشان است، به نخستین آلبوم خود تزریق نموده اند، بتوانند در اثر بعدی خود چیزی جدید برای عرضه داشته باشند، دامن فیلم سازان را هم گرفته است. مشکل بزرگ با آثار خوبی مثل لیدی برد و برو بیرون این است که انتظار ها برای اثر بعدی کارگردان به قدری بالا رفته است که رسیدن به آن سطح از استاندارد، تقریبا غیر ممکن به نظر می رسد.
سگ های انباری ساخته کوئنتین تارانتینو به عنوان یکی از برترین فیلم اول ها یاد می گردد که تحسین بسیاری را برانگیخت. در اوایل دهه 90 میلادی، این فیلم توانست یک تنه سینمای مستقل آمریکا را احیا کند. اما دومین تجربه تارانتینو یعنی داستان عامه پسند توانست قدم بزرگتری بردارد و به عنوان یک یادبود فرهنگی بزرگ در سینما ثبت گردد. در زیر به آنالیز 10 فیلم دوم از کارگردان ها می پردازیم که توانستند گوی رقابت را از فیلم اول کارگردان بربایند.
10. داستان عامه پسند (Pulp Fiction)
- کارگردان: کوئنتین تارانتینو
- محصول: 1994
- بازیگران: جان تراولتا، ساموئل ال. جکسون، اوما تورمن
- نمره در متاکریتیک: 94 از 100
کوئنتین تارنتینو علاقه شدید خود به سکانس های دارای دیالوگ های طولانی، روایت غیر خطی، ترکیب ژانر های بین المللی و کنار هم قرار دادن آهنگ های پاپ و اکشن آزار دهنده را در اولین تجربه کارگردانی خود یعنی سگ های انباری نشان داده بود.
او این سبک از کارگردانی را در داستان عامه پسند که به جرأت می توان از آن به عنوان بهترین اثر این کارگردان تا به امروز یاد کرد، به اوج خود رساند. در حالی که در دهه های بعدی فیلم های دیگری هم از این کارگردان عرضه شد و رقابتی جدی بین این آثار وجود داشت اما هیچ کدام نتوانست در حد و اندازه داستان عامه پسند ظاهر گردد.
9. یادگاری (Memento)
- کارگردان: کریستوفر نولان
- محصول: 2000
- بازیگران: گای پیرس، کری آن ماس، جو پانتولیانو
- نمره در متاکریتیک: 80 از 100
کریستوفر نولان، مردی که بعدها توانست برای فیلم خود درباره سرقت رویا یعنی تلقین، از برادران وارنرز بودجه ساخت 9 رقمی طلب کند، حرفه کارگردانی خود را با بودجه اندک 6000 دلاری شروع کرد. تعقیب یک فیلم نوآر درباره نویسنده ای است که مردم عادی را دنبال می نماید تا از آن ها برای کار خود تأثیر بگیرد.
دومین فیلم نولان یعنی یادگاری، اولین فیلمی بود که توانست توجه هالیوود را به خود جلب کند. تریلر تحسین شده ای که به شدت روی ذهن انسان تأثیر می گذارد و گای پیرس در این فیلم در نقش مردی ظاهر می گردد که مبتلا به فراموشی است و درصدد است تا ماجرای قتل همسرش را حل نماید.
8. گمشده در ترجمه (Lost in Translation)
- کارگردان: سوفیا کوپولا
- محصول: 2003
- بازیگران: بیل ماری، اسکارلت جوهانسون، جیووانی ریبیسی، آنا فاریس
- نمره در متاکریتیک: 89 از 100
بعد از تجربه پیروز کارگردانی در نخستین اثرش که اقتباسی هوشمندانه از کتاب خودکشی های باکره بود، سوفیا کوپولا اولین داستان اصیل خود به عنوان نویسنده و کارگردان را در فیلم بعدی خود یعنی گمشده در ترجمه روایت کرد.
اسکارلت جوهانسون جوان، در نقش دانشجویی ظاهر می گردد که به تازگی فارغ التحصیل شده است و در شهر توکیو در حال گشت و گذار است. او با یک ستاره در حال افول سینما با بازی بیل ماری که در این شهر است تا در یک فیلم تبلیغاتی بازی کند، دوست می گردد و فیلم به ماجرای این دو می پردازد.
7. پلیس خفن (Hot Fuzz)
- کارگردان: ادگار رایت
- محصول: 2007
- بازیگران: سایمون پگ، نیک فراست
- نمره در متاکریتیک: 81 از 100
در واقع ادگار رایت نخستین حضور در قامت کارگردان را با ساخت وسترن کمدی بریتانیایی مشتی پر از انگشتان تجربه نموده است، اما از آنجایی که این فیلم هیچ گاه به طور رسمی عرضه نشده است، شان می میرد به عنوان نخستین اثر او شناخته می گردد. رایت و تیم رویایی او که متشکل از سایمون پگ و نیک فراست است، طنز واقعی خود از ژانر زامبی را با پلیس خفن شروع کردند. طنزی که به شیوه ای ماهرانه در ژانر رفقای پلیس ساخته شده است.
6. شب های عیاشی (Boogie Nights)
- کارگردان: پاول توماس اندرسون
- محصول: 1997
- بازیگران: مارک والبرگ، جولیان مور، بورت رینولدز
- نمره در متاکریتیک: 85 از 100
بعد از اولین تجربه کارگردانی اش در فیلم برد سخت که با دخالت های بی وقفه سرمایه گذاران همراه بود، پاول توماس اندرسون اجازه برش نهایی را در فیلم بعدی خود طلب کرد. گرچه او خاتمه از این امر چشم پوشی کرد، در قرار داد او آمده بود که او می تواند یک فیلم سه ساعته با درجه سنی مناسب برای افراد بالای 17 سال بسازد و تهیه نمایندگان باید آن را عرضه نمایند.
با این آزادی عمل خلاقانه، پاول توماس اندرسون صنعت فیلم بزرگسالان دهه 70 را در اولین شاهکار از سری آثار برتر خود یعنی شب های عیاشی به تصویر کشید. مارک والبرگ به خوبی توانست تصویر هیپ هاپی خود را به نمایش بگذارد و جسارت خود به عنوان بازیگری دراماتیک در نقش دیرک دیگلر را به اثبات برساند.
5. فارغ التحصیل (Graduate)
- کارگردان: مایک نیکولز
- محصول: 1967
- بازیگران: آن بنکرافت، داستین هافمن، کاترین راس
- نمره در متاکریتیک: 83 از 100
یک سال پس از اولین تجربه پیروز کارگردانی خود که اقتباسی تحسین شده از نمایشنامه چه کسی از ویرجینیا ولف می ترسد؟ بود، مایک نیکولز با شاهکار خود درباره دوران بلوغ یعنی فیلم فارغ التحصیل یاری کرد تا خورشید عصر هالیوود جدید طلوع کند.
داستین هافمن در نقش دانشجوی کالج ظاهر می گردد که مطمئن نیست قرار است با زندگی خود چه بکند و در یک مثلث عشقی با دوست فریبنده خانواده اش و دختر او که از نظر سنی برای او مناسب است، گرفتار می گردد.
- 10 فیلم غیر متعارف جذاب که قواعد ژانر را به هم ریختند
4. مرد فیل نما (The Elephant Man)
- کارگردان: دیوید لینچ
- محصول: 1980
- بازیگران: آنتونی هاپکینز، جان هرت، آن بنکرافت
- نمره در متاکریتیک: 78 از 100
بعد از آن که دیوید لینچ سبک تحول آفرین منحصر به فرد کارگردانی خود را با اولین اثرش یعنی کله پاک کن که فیلمی سیاه و سفید بود، تعریف کرد، مل بروکس او را انتخاب کرد تا فیلمی درباره بیوگرافی جوزف مریک که در فیلم به جان مریک تغییر نام داده بود، به همان شکل یعنی به صورت سیاه و سفید بسازد.
با نقش آفرینی تکان دهنده جان هرت از مریک که به عنوان سنگ بنای فیلم شناخته می گردد، مرد فیلی نقاط مشترکی هر چند اندک با آثار سورئال بعدی لینچ یعنی جاده مال هالند و مخمل آبی دارد ولی با این حال همچنان به عنوان یکی از هوشمندانه ترین و احساسی ترین آثار از این کارگردان شناخته می گردد.
3. راشمور (Rushmore)
- کارگردان: وس اندرسون
- محصول: 1998
- بازیگران: جیسون شوارتزمن، اولیویا ویلیامز، بیل ماری
- نمره در متاکریتیک: 86 از 100
نخستین تجربه کارگردانی کمدی وس اندرسون که منور نام داشت، نتوانست در باکس آفیس کاری از پیش ببرد اما هنگامی که مارتین اسکورسیزی با آنالیز این فیلم، آن را یکی از برترین فیلم های دهه نامید، ورق به سمت اندرسون برگشت و این فیلم توانست به پیروزیت اندکی دست یابد.
این دست آورد به اندرسون اجازه داد تا بودجه ساخته بعدی اش یعنی راشمور را تأمین کند، فیلمی کمدی درباره دوران بلوغ با بازی جیسون شوارتزمن که در نقش دانش آموز دبیرستانی زودرس یعنی مکس فیشر ظاهر شده است که به یک معلم علاقه شدید پیدا می نماید و خود را در یک مثلث عشقی با دوست تاجر ثروتمندش به نام هرمان بلوم با بازی بیل ماری گرفتار می بیند.
2. خاطرات قتل (Memories of Murder)
- کارگردان: بونگ جون هو
- محصول: 2003
- بازیگران: سونگ کانگ هو، کیم سانگ کیونگ
- نمره در متاکریتیک: 82 از 100
سال گذشته بونگ جون هو با ساخته بی بدیل خود یعنی انگل، هنگامی که توانست به عنوان اولین فیلم غیر انگلیسی زبان، پیروز به کسب جایزه بهترین فیلم در اسکار گردد، تاریخ ساز شد. نخستین تجربه کارگردانی او کمدی سیاه تحسین شده سگ هایی که پارس می نمایند، هیچ وقت گاز نمی گیرند است.
به دنبال این اثر، او فیلم خاطرات قتل را ساخت که به عنوان یکی از برترین تریلرهایی است که تا به امروز در تاریخ سینما ساخته شده است و داستان اولین قاتل زنجیره ای کشور کره را به شکلی کلی بازگو می نماید.
1. بزرگ کردن آریزونا (Raising Arizona)
- کارگردان: براداران کوئن
- محصول: 1987
- بازیگران: نیکولاس کیج، هالی هانتر
- نمره در متاکریتیک: 69 از 100
پس از آن که آن ها با فیلم نئو نوآر خود یعنی دهشت زده محصول سال 1984 ثابت کردند که فیلم سازان نیازمند بودجه ای بزرگ برای ساخت اثری هیجان انگیز در یک ژانر معین نیستند، برادران کوئن می خواستند که فیلم دوم آن ها از لحاظ لحنی با فیلم اول آن ها تا حد ممکن متفاوت باشد. نتیجه آن که بزرگ کردن آریزونا به یکی از سرگرم نماینده ترین کمدی های بزن بکوبی تبدیل شد که تا به این لحظه ساخته شده است.
نیکولاس کیج و هالی هانتر که به ترتیب در نقش مجرم سابق و همسر پلیسش ظاهر شده اند، زمانی که می بینند نمی توانند بچه دار شوند یا کودکی را به فرزند خواندگی بگیرند، تصمیم می گیرند کودکی را برای خودشان بدزدند.
منبع: Screen Rant
منبع: دیجیکالا مگ