پرفروش ترین خودرو های دنیا در سال 2022؛ جایگاه خودرو های ایرانی کجاست؟
به گزارش وبلاگ مرکزی، پس از ماه ها تحقیق و آنالیز 152 بازار در سراسر دنیا، پرفروش ترین خودرو های سواری دنیا در سال 2022 تعیین شدند. تسلا مدل Y در سال 2022 با فروش 747 هزار دستگاه، به سومین خودروی پرفروش دنیا تبدیل شده و فقط تویوتا کرولا و راوفور را بالاتر از خود می بیند. نکته جالب توجه حضور یک خودروی ایرانی در میان 100 خودرو پرفروش سال 2022 است.
به گزارش روزیاتو، تسلا همچنان بر بازار خودرو های الکتریکی دنیا سلطه دارد و آمار فروش آن چنان افزایش یافته که حالا در لیست 10 خودروی پرفروش دنیا دو نماینده دارد. مدل Y با فروش حدود 747 هزار دستگاه، پس از تویوتا کرولا با فروش 992 هزار دستگاه و رافور با بیش از یک میلیون دستگاه، در جایگاه سوم دنیا ایستاده است.
مدل Y با این فروش چشمگیر، خودرو هایی مثل هوندا CR-V با 733 هزار دستگاه، تویوتا کمری با 673 هزار دستگاه، تویوتا هایلوکس با 632 هزار دستگاه و نیسان سنترا با 566 هزار دستگاه را پشت سر گذاشته است. در رتبه دهم هم تسلا مدل 3 با فروش 482 هزار دستگاه قرار گرفته است که نسبت به سال 2021 یک رتبه افت داشته، زیرا فروش آن تحت تاثیر محبوبیت مدل Y قرار گرفته است.
در سال گذشته بعلاوه شاهد رشد چشمگیر تویوتا کرولا کراس بودیم که در ابتدا به عنوان خودرویی برای اقتصاد های نوظهور در نظر گرفته شد، اما سپس در بازار های دیگر مانند چین، آمریکا و اخیرا اروپا عرضه شد. این مدل تاثیر زیادی روی فروش راو 4 و کرولا داشت، چون از نظر ابعاد بین این دو قرار می گیرد.
5 محصول تویوتا یعنی راو 4 (اول)، کرولا (دوم)، کمری (پنجم)، هایلوکس (ششم) و کرولا کراس (هشتم) در بین 10 خودروی پرفروش سال حضور داشتند. سایر رتبه ها در اختیار دو مدل تسلای ذکرشده، هوندا CR-V (چهارم)، نیسان سنترا (هفتم) و فورد F-150 (نهم) قرار داشت.
سانگ پلاس محبوب ترین خودروی چینی
علاوه بر این، BYD با سانگ پلاس در جایگاه سیزدهم درخشید. این مدل بالاتر از وولینگ هونگ گوانگ مینی، به محبوب ترین خودروی چینی سال 2022 تبدیل شد. بیشتر مدل های BYD رشد خوبی از خود نشان دادند.
هیوندای با دو نسخه بزرگ و استاندارد توسان عملکرد بسیار خوبی داشت و همین اتفاق برای پسرعموی آن یعنی کیا اسپورتیج نیز رخ داد.
تویوتا یاریس کراس نیز با کسب پیروزیت در اروپا درخشید. MG بیش از 200 هزار دستگاه از ZS را به فروش رساند که فروش بالایی در چندین بازار نوظهور داشت.
افزایش محبوبیت شاسی بلند ها
سهم شاسی بلند ها از کل فروش خودرو در سراسر دنیا از 39.7 درصد در سال 2021 به 41.3 درصد در سال 2022 رسیده است. با این افزایش، مجموع فروش شاسی بلند ها به 32.8 میلیون دستگاه رسیده است. سهم سدان ها، هاچ بک ها و پیکاپ ها نیز به ترتیب 20 درصد، 16 درصد و 8 درصد بوده است.
در میان 100 خودروی پرفروش سال گذشته 49 شاسی بلند، 23 سدان، 13 هاچ بک، 9 پیکاپ، چهار خودروی مینی، یک مینی ون و یک واگن حضور داشتند.
برند های ژاپنی با 35 مدل پیشتاز بودند و پس از آن ها برند های کره ای با 12 و برند های چینی با 10 مدل قرار گرفتند.
نکته قابل توجه در این لیست حضور محصولات ایرانی است. کوییک در رتبه 70، پژو پارس در رده 113، پژو 206 هاچ بک در رده 150، دنا در رده 303، سمند سورن در رده 310 و پژو 206 صندوقدار در رده 451 قرار داشتند.
کاهش دو درصدی فروش خودرو در سال 2022
طبق آخرین تجزیه وتحلیل ها، تخمین زده شده که در سال 2022 مجموعا 79.4 میلیون دستگاه خودرو در سراسر دنیا فروخته شده که کاهشی 2 درصدی را نسبت به فروش 80.7 میلیون دستگاهی سال 2021 نشان می دهد. علت اصلی این کاهش اختلالات زنجیره تأمین قطعات و کمبود نیم رسانا در آمریکای شمالی و اروپا بوده است.
افزیش چشمگیر فروش خودرو های برقی
از کل خودرو هایی که سال گذشته در سراسر دنیا فروخته شده اند، حدود 7.37 میلیون دستگاه تمام الکتریکی بوده اند. این یعنی فروش خودرو های برقی افزایشی 66 درصدی نسبت به فروش 2.9 میلیون دستگاهی سال 2021 داشته است. با این افزایش چشمگیر، سهم خودرو های الکتریکی از کل بازار خودروی دنیا به 9.3 درصد رسیده است. این خودرو ها در چین و اروپا محبوب تر بوده و سهم بازار خود را به ترتیب به 15.6 درصد و 12.2 درصد رسانده اند.
این تحلیل بعلاوه ارقام جالب دیگری را هم نشان می دهد. به عنوان مثال، تعداد خودرو های چینی که در بازار های صادراتی فروخته شده اند با 48 درصد افزایش به 1.5 میلیون دستگاه رسیده است. خودروسازان چینی 52 درصد از کل فروش کشور خودشان را در اختیار گرفته اند و پیروز شده اند از بازار خاورمیانه هم سهمی 13 درصدی کسب نمایند.
در سال 2022 فروش خودرو های الکتریکی چینی با افزایش چشمگیر 90 درصدی به حدود 3.8 میلیون دستگاه رسیده است. این در حالی است که فروش تمام خودرو های الکتریکی اروپایی تنها 1.4 میلیون دستگاه بوده که کمی از فروش 1.3 میلیون دستگاهی تسلا بیشتر است.
منبع: فرارو