فراوری و اختراع پودر ماء الشعیرِ طبیِ موثر در درمان کهیر

به گزارش وبلاگ مرکزی، محققان دانشکده طب ایرانی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی مشهد پیروز به فراوری و اختراع پودر ماء الشعیر طبی موثر در درمان بیماری های کهیر شدند.

فراوری و اختراع پودر ماء الشعیرِ طبیِ موثر در درمان کهیر

علیرضا درخشان عضو هیات علمی دانشکده طب ایرانی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه این محصول براساس آموزه های طب سنتی ایرانی تهیه شده است، گفت: این ترکیب دارویی با نوشیدنی که در حال حاضر تحت عنوان ماءالشعیر شناخته می گردد تفاوت اساسی دارد و صرفا در نام مشابه هستند.

او اضافه نمود: بطور کلی در متون طبی ایران، ترکیب دارویی که تحت عنوان ماءالشعیر طبی شناخته می گردد، یک ترکیب دارویی بسیار پرکاربرد است و به عنوان یک داروی ضد التهاب، در طیف وسیعی از بیماری ها کاربرد داشته است.

عضو هیات علمی دانشکده طب ایرانی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: این دارو در واقع در یک فرایند علمی فرموله و استانداردسازی شده و برای استفاده راحت تر و ماندگاری طولانی تر این دارو که در ابتدا به صورت مایع تهیه می گردد، به شکل پودر تهیه و عرضه شده است.

درخشان با بیان اینکه پودر ماء الشعیر علاوه بر ثبت اختراع ملی، فرایند ثبت بین المللی آن نیز در حال اجرا است، بیان نمود: این دارو که در حال حاضر به شکل نیمه صنعتی فراوری شده است تا دو ماه آینده به مرحله فراوری انبوه و صنعتی خواهد رسید.

به گفته وی، این دارو مجوز سازمان غذا و دارو یا IRC را در 2 محور فرآورده طبیعی و فرآورده های طب سنتی اخذ نموده و دارای پروانه فراوری است و فراوری صنعتی آن و ورود به بازار دارویی هم تا اواخر تابستان انجام خواهد پذیرفت.

او توضیح داد: این پودر ابتدا فراوری آزمایشگاهی شد و یک مطالعه کارآزمایی بالینی بر روی این دارو در بیماران مبتلا به رینیت آلرژیک یا آبریزش حساسیتی بینی که بیشتر بصورت فصلی بروز پیدا می نماید، انجام گرفت که در مقایسه با داروی فکسوفنادین تاثیر خوبی از آن مشاهده و نتایج آن در یک ژورنال معتبر منتش شد.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی با بیان اینکه در ادامه فرایند تحقیقات علمی روی این دارو و توسعه کاربرد های آن مطالعات دیگری نیز طراحی شده و در حال اجراست، تاکید نمود: قرار است اثرات این دارو در مدل بیماری کولیت اولسروز که از جمله بیماری های التهابی روده ای است، سنجیده گردد که این مطالعه تصویب شده است و به زودی اجرای آن شروع می گردد.

درخشان اظهار کرد: در خاتمه نامه یکی دیگر از دانشجویان پزشکی، سنجش پودر ماءالشعیرطبی برای درمان پروکتیت یا التهاب راست روده در بیماران مبتلا به سرطان های لگنی انجام خواهد شد.

او اضافه نمود: این دارو حاصل فرمولاسیون و فرآوری بر روی دانه های جو است، شکل فعلی دارو قابلیت ماندگاری بالایی دارد، قابلیت جابجایی و مصرف سالم تری دارد و این موارد اقتضا می نماید که به سمت صنعتی کردن و استانداردسازی دارو در قالب های مدرن برویم.

وبلاگ مرکزی خراسان رضوی مشهد

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "فراوری و اختراع پودر ماء الشعیرِ طبیِ موثر در درمان کهیر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فراوری و اختراع پودر ماء الشعیرِ طبیِ موثر در درمان کهیر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید