جاذبه های شهر بارسلونا

به گزارش وبلاگ مرکزی، بارسلون مرکز و پرجمعیت ترین شهر بخش خودمختار کاتالونیا و پس از مادرید پرجمعیت ترین شهر اسپانیا و مهم ترین بندر این کشور است. مجموعاً در حدود پنج میلیون نفر در ناحیه شهری بارسلونا زندگی می نمایند. بارسلون ششمین شهر پرجمعیت اتحادیه اروپا و بزرگ ترین کلان شهر اروپا و در ساحل شمال شرقی مدیترانه ای اسپانیا واقع شده است. این شهر سالانه پذیرای 5 میلیون گردشگر است و بعد از لندن، پاریس و رم پر بازدیدنماینده ترین شهر اروپا محسوب می گردد.

جاذبه های شهر بارسلونا

امروزه بارسلون یکی از مراکز مهم فرهنگی و به یکی از مقصدهای اصلی گردشگران بدل گشته و از میراث فرهنگی غنی برخوردار است. بارسلون دارای 12 پارک تاریخی و دارای آثار باستانی متعدد است. آثارمعماری دو معمار مشهور اسپانیایی یعنی آنتونیو گائودی و لوئیز مونانز در بارسلون به ثبت جهانی رسیده اند و کلیسای ساگراد فامیلیا، از شاهکارهای بی نظیر سبک نئو گوتیک، چشمان هر بازدید نماینده ای را خیره می سازد. بارسلون شهری است که هر نوع گردشگری را با هر سلیقه علاقه به خود جذب می نماید.

جاذبه های گردشکری شهر بارسلون

خیابانی به زیبایی لارامبلا (La Rambla)

معروفیت لارامبلا اگر از شانزالیزه بیشتر نباشد، کمتر نیست و این معروفیت را مدیون هنرمندان خلاقی است که به ازای ارائه هنرشان به رهگذران روزگار می گذرانند. هرچند نوع هنر ارائه شده کمی فرق دارد! پیاده روی در این خیابان، شمارا به قلب بارسلونا خواهد بود.

این خیابان رؤیایی حدفاصل میدان های کاتالونیا(مرکزی ترین نقطه شهر) و کریستف کلمب به طول 1.2 کیلومتر واقع شده است. جشن های مربوط به پیروزی های تیم بارسلون در همین خیابان برگزار می شود. بنای تاریخی کلمبوس در سرانجامی این خیابان قرار گرفته است. این خیابان هیچ گاه آرام و قرار ندارد و پر از جنب وجوش و انرژی است.

در دو طرف این خیابان، مغازه ها، رستوران ها، هتل ها، خانه اپرا، گل فروشی ها، عطر فروشی ها و... دیده می شوند. عده ای هم بالباس های عجیب وغریب مردم را سرگرم می نمایند. نوازندگان دوره گرد گیتار به دست را خواهید دید با کلیساها و ساختمان های قدیمی زیبا.

در پخش بالایی این خیابان، چشمه ای جادویی به نام کانالتاس (canaltas) نام دارد و معروف است که هرکس آب این چشمه را بنوشد دوباره به این شهر بر خواهد گشت.

فردریکو گارسیا لورکا، شاعر و نمایشنامه نویس اسپانیولی در وصف این خیابان گفته است، لارامبلا تنها خیابان در جهان است که دوست دارم هیچ وقت سرانجامی نداشته باشد.

از مهم ترین بناهای موجود در راستا این خیابان، کاخ کاتالونیا، و بنای یادبود کولوم (پیکره ای بزرگ از کریستف کلمب) قرارگرفته شده است. میدان کلمب را که در سرانجام این خیابان رد می کنید، به ساحل خواهید رسید و کشتی های کوچک و بزرگی که لنگرانداخته اند را خواهید دید.

خانه اپرای Gran Teatre del Liceu، قدیمی ترین تئاتر بارسلون به نام the Teatre Principal و مرکز هنری Santa Mònica در این خیابان قرار گرفته است.

معماری عجیب ساگرادا فاملیا (sagrada familia)

ساگرادا فاملیا نام کلیسایی در شهر بارسلون است که علاوه بر مکان مذهبی بودن، از جاذبه های گردشگری این شهر محسوب می شود. این کلیسای کاتولیک از سال 1882 میلادی در حال ساخت بوده و هنوز به اتمام نرسیده است. این کلیسا را آنتونیو گائودی (1828-1926) معمار مشهور اسپانیایی طراحی کرد که 15 سال آخر عمرش را صرف تکمیل این کلیسا نمود.

در این کلیسا 18 برج وجود دارد که 12 برج به رسولان، 4 برج به انجیل ها و 2 برج دیگر یکی به نام حضرت عیسی و دیگری به نام حضرت مریم اختصاص دارد. تمامی هزینه ساخت این کلیسا از خیریه ها و یاری های مردمی به دست می آید.

نمای تولد مسیح (Nativity Façade) با چهار برج سر به فلک کشیده اش چشم گیرترین قسمت بناست، بیشتر سطح آن با مجسمه های بسیاری که تولد و زندگی مسیح را به تصویر می کشند پوشیده شده است، و یکی از شناخته شده ترین منظره ها بارسلونا در سراسر جهان به شمار می آید. ارتفاع برج های ساگرادا فامیلیا 100 متر است و به رغم ساخت ساختمان های بلند در این سال ها، در افق شهر کاملاً معین است.

در ورودی کلیسا که در امید نام گرفته، در سمت چپ نمای تولد مسیح قرار گرفته است و با تصاویری از خانوادهٔ مقدس تزئین شده است و سنگی از کوه مونت سرات در بالای آن جا گرفته است. در نیکوکاری در وسط نما قرارگرفته و با تصاویر گیاهان که نمادی از سرود عشق به خالق است و بعلاوه با صحنه هایی از زندگی مریم مقدس و درخت اجدادی مسیح تزئین شده است.

این بنا در سال 2026، در صدمین سالگرد فوت گائودی، سرانجام خواهد یافت که البته این تاریخ از بعضی جهات می تواند موردبحث باشد و به تعویق بیفتد.

پارک گوئل (guell park)

پارک گوئل بوستانی شامل عناصر معماری است که در تپه ال کارمل در منطقه گراسیا در بارسلون قرار گرفته است. گوئل تاجر پیروزی بود که از معمار سرشناس آن موقع آنتونی گائودی خواست برایش باغی زیبا و تماشایی طراحی کند.

گائودی در بین سال های 1900 تا 1914 این باغ را ساخت. این پارک در فضایی به وسعت 17.18 هکتار قرار گرفته است و یکی از بزرگ ترین سازه های معماری در جنوب اروپا به شمار می رود. این مجموعه بخشی از کارهای آنتونی گائودی است که جزوی از میراث جهانی یونسکو است.

در ورودی پارک دو ساختمان زیبا با طراحی فوق العاده وجود دارد. استفاده خلاقانه از موزاییک های رنگی و زیبا و نیز به کارگیری احجام منحنی شکل، مجذوب کنندهیت گردش در پارک را دوصد چندان کرده است. این پارک جاذبه گردشگری متعارفی در بارسلونا است و برای تراس مشهورش و ورودی نمادینش، در کنار دو ساختمان دیگر گائودی، شناخته شده است.

از اکتبر سال 2013 ورود به باغ رایگان شده است ولی برای بازدید از بخش تاریخی آن موسوم به monumental ورودیه دریافت می شود. این پارک به گونه ای هنرمندانه طراحی شده و زیبایی های آن، بازدیدنمایندگان را به آرامش می رساند.

قصر کاسا میلا(Casa Milà)

کاسامیلا یا لا پدررا (La Pedrera)، ساختمانی است که آنتونیو گائودی، در شهر بارسلون در کشور اسپانیا ساخته شده است. ساخت کاسا از 1905 شروع و تا 1910 به طول انجامید و رسماً در سال 1912 از آن رونمایی شد. این ساختمان نیز اثر دیگر گائودی است که در لیست میراث جهانی یونسکو قرار گرفته است.

بسیاری کازا میلا را پیروز ترین ساختهٔ غیرمذهبی گائودی می دانند. او این بنا را در سال های 1906 تا 1910 ساخت. خود گائودی آن را لایه ای از سنگ که گل ها و گیاهان روندهٔ بالکن هایش به آن غنا بخشیده اند و همیشه رنگ آن را تغییر می دهند توصیف کرده است. زیبایی و بدعت کازا میلا نه تنها در نمای ساختمان، که در اتاق ها و پاسیوهای آن نیز به چشم می آیند. دودکش ها و مجسمه های متعدد روی تراس ساختمان هم از جاذبه های گردشگری شهر بارسلون است.

موج هایی که در نمای این ساختمان با سنگ های آهکی ساخته شده اند ازجمله مجذوب کنندهیت های بناست. این خلاقیت موجی شکل را که ظاهری نرم به ساختمان داده اند را باید در ردیف هنرهای مدرن و سبک موجی دسته بندی کرد. خانه در هنگامه ساخت برای رهگذران به علت فرورفتگی و برجستگی هایش به مانند غاری می کرده و سبب می شود تا نامش را غار یا معدن که معادل کاتولیکش لاپدررا ست، بنهند.

نمای موجی شکل و پنجره های بزرگ این ساختمان که شبیه به کندوی زنبورعسل است ترکیبی از هنر و فرم می باشد. پشت بام ساختمان به همان شیوه نیمکت بلند پارک گوئل ساخته شده و دارای دودکش های سورئال جالب است. طراحی داخلی ساختمان نیز مخلوطی از سبک های اکسپرسیونیست و آرت نوو است.

قصر کازامیلا برای یک زوج جوان با نام های روزاریو و میلا ساخته شد و به همین دلیل این ساختمان را به نام قصر میلا می شناسند.

نه تنها معماری خارجی، بلکه معماری داخلی این ساختمان نیز بسیار مجذوب کننده و قابل توجه است. هنگام بازدید از این بنا با ویژگی های متفاوت این ساختمان همچون طبقات بالا، راه پله، دودکش، اتاق های زیرشیروانی و سقف آشنا می شوید. کازامیلا یکی از برترین دیدنی های بارسلونا و جاذبه های گردشگری اسپانیاست.

لا بوکریا (la boqueria)

لا بوکریا نام یک بازار بزرگ عمومی واقع در شهر بارسلونا و در نزدیکی سالن اپرای لی سئو است. بعلاوه بزرگ ترین بازار میوه و سبزیجات اروپا نیز محسوب می شود. اولین اشاره به این بازار، به سال 1217 برمی شود، آن هنگام که تابلوهایی بر در قدیم شهر نصب شده بود و به فروش گوشت دلالت داشت. از سال 1470 به بعد، بازار خوک به این مجموعه اضافه شد. در شروع فعالیت هیچ جایگاه رسمی نداشت. سالن شیشه ای و فلزی این بازار، در اوایل قرن 20 ساخته شد.

سواحل بارسلونا

لقب برترین ساحل شهری جهان به بارسلونا تعلق گرفته است.وجود غریق نجات در همه نقاط این ساحل به شما این امکان را می دهد که با خیال راحت از شنا در مدیترانه لذت ببرید.

در امتداد این سواحل، رستوران ها جای گرفته اند که انواع غذاهای دریایی لذیذی را سرو می نمایند. سواحل مختلفی از جمله اوکاتا، بوگاتل، کالدتس و... از سواحل معروف بارسلونا است.

موسیقی فلامنکو (Flamenco)

فلامنکو سبکی از آواز، موسیقی و پایکوبی اسپانیایی است. این نوع موسیقی تحت تأثیر سبک ها و فرهنگ های مختلف به شکل امروزی درآمده است و می توان گفت که بیشترین تأثیر خود را از کولی های اسپانیا گرفته است. در شکل گیری و تکامل این سبک نمی توان از تأثیرگذاری موسیقی مورها و مسلمانان شمال آفریقا و حتی موسیقی عربی و موسیقی لاتین چشم پوشی کرد.

موسیقی فلامنکو، موسیقی سنتی اسپانیا همچون تمامی موسیقی های دیگر در جهان دارای پایکوبی و علائم مخصوص به خود است که این موسیقی و پایکوبی، آن را از انواع دیگر موسیقی متمایز می سازد. حرکات دست و پا در فلامنکو هرکدام بیان نماینده تاریخ، داستان و یا افسانه ای است که برای بیان کردن آن ها از حرکات و فرم های بخصوصی استفاده می شود. این پایکوبی شباهت های بسیاری به پایکوبی اعراب دارد.

برای ملاقات از شهر بارسلون و جاذبه های بی نظیر آن، در تور اروپا با وبلاگ مرکزی همسفر شوید.

گردآوری و تنظیم: تحریریه وبلاگ مرکزی

لطفا در نشر دانسته های خود کوشا باشید.

برداشت و استفاده غیرتجاری از مطالب این وب سایت، حتی بدون ذکر منبع آزاد است.

منبع: دالاهو

به "جاذبه های شهر بارسلونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جاذبه های شهر بارسلونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید