هشدار عسگرپور درباره تصویب قوانین خاص برای سینما و فضای مجازی
به گزارش وبلاگ مرکزی، محمدمهدی عسگرپور - انجمن صنفی شرکت های نمایش ویدویی آنلاین- اطلاع داد: نمایندگان مجلس در حال تدوین قانونی درباره مدیریت صوت و تصویر فراگیر هستند که فکر می کنم شامل کل سینما و حتی فضای مجازی خواهد شد و ممکن است به زودی با قانونی روبرو شویم که نشود در برابر آن کاری کرد.
به گزارش وبلاگ مرکزی به نقل از روابط عمومی انجمن، اولین نشست هم اندیشی انجمن صنفی شرکت های نمایش ویدویی آنلاین به میزبانی محمد مهدی عسگرپور - دبیر این انجمن- با حضور منوچهر شهسواری (تهیه نماینده و مدیرعامل خانه سینما)، همایون اسعدیان(کارگردان)، ابوالحسن داوودی (کارگردان)، سیدضیا هاشمی (تهیه نماینده) و محسن امیریوسفی (کارگردان) با موضوع نظارت بر فیلم ها و سریال ها برگزار گردید.
در این نشست محمد مهدی عسگرپور در خصوص نظارت گفت: نظارت در کشور ما مترادف با سانسور شده است. وقتی بحث نظارت به میان می آید یعنی اینکه ما چگونه سانسور کنیم و برای سازندگان باید و نباید معین کنیم. آنگونه که مطلع هستم، نمایندگان مجلس در حال تدوین قانونی درباره مدیریت صوت و تصویر فراگیر هستند که من آن را دیده ام که فکر می کنم شامل کل سینما و حتی فضای مجازی خواهد شد و ممکن است به زودی با قانونی روبرو شویم که نگردد در برابر آن کاری کرد.
کارگردان فیلم سینمایی مهمان داریم اضافه کرد: ما در مرکز پژوهش های مجلس جلساتی داشتیم که آنها از ما طرح می خواستند و متاسفانه طرح و ایده ای نداشتیم و بیشتر به بیان خاطرات می پرداختیم که در زمان مدیریت فلانی خوب بود و زمان بهمانی بد. بنابراین ما در این نشست ها در پی رسیدن به یک طرح معین هستیم که آن را به طرف های مقابل ارائه بدهیم.
سید ضیاء هاشمی: صوت و تصویر فراگیر یعنی صداوسیما نه VOD
سید ضیاء هاشمی تهیه نماینده سینما هم در این نشست در خصوص بحث نظارت گفت: بحث اصلی این است که ما تعریف درستی از صوت و تصویر فراگیر نداریم. صوت و تصویر فراگیر باید رایگان باشد و این درحالی است که در VOD مردم برای تماشا برنامه ها پول پرداخت می نمایند. در همین جا معلوم است که ما اصلا تعریف و تفسیر غلطی از صوت و تصویر فراگیر داریم. به خاطر همین اصلا نباید در VOD دخالت کنیم. نظارت بر اساس صوت و تصویر فراگیر باید روی تلویزیون انجام گردد. البته تلویزیون داستان خود را دارد و شورایی در پشت صحنه کارها را انجام می دهد.
تهیه نماینده فیلم عروس ادامه داد: الان بر روزنامه ها چه کسی نظارت می نماید؟ از روزنامه فراگیرتر داریم؟ نظارت بر عهده مدیر مسئول است. در سینما و VOD هم باید اینگونه باشد. ما خودمان دادگاه می رویم و جوابگو خواهیم بود. ما خودمان خدای سانسور و ممیز هستیم و اصلا نیازی به پروانه ساخت نداریم. پروانه ساخت اصلا دقت ما را پایین می آورد. تازه باید به این نکته هم اشاره کنم که پروانه ساخت یک نوع رانت است.
وی اضافه کرد: کسی نباید به عنوان نظارت فیلمنامه را بخواند. اگر مسئولیت به ما داده گردد، خودمان پاسخ می دهیم و نیازی نیست دیگران به خاطر کارهای ما به دادگاه بروند.
همایون اسعدیان: رییس شورای عالی فضای محازی هم تفسیر موجود از صوت و تصویر فراگیر را قبول نداشت
همایون اسعدیان کارگردان سینما و تلویزیون هم دراین باره گفت: روزی در جلسه ای در شورای عالی فضای مجازی حضور داشتیم که آنجا رئیس آن آقای فیروزآبادی هم تفسیری که صوت و تصویر فراگیر شده بود را قبول نداشت اما می گفت چاره ای نیست و قانون گذاشته شده است.
کارگردان طلا و مس ادامه داد: نگاه صداوسیما به شبکه نمایش خانگی، نگاه یک رقیب است. آقای عسگری در جلسه ای که چند سال پیش در صداوسیما داشتیم گفت که آنها را خواهیم بست.
سازنده بوسیدن روی ماه ادامه داد: سریال زخم کاری خیلی سانسور شد. آقایان فکر می نمایند چون در این سریال روابط مرد و زن نشان داده شده است باید آن صحنه ها حذف گردد. اما نمی دانند این سریال به برترین شکل ممکن کثافت کاری سرمایه داری را نشان داده است. اما فکر شان و تفکرشان این را نمی بیند.
وی اضافه کرد: در تمام این سال ها تعریف درستی از ممیزی نداریم. آنها هرگونه که دل شان می خواهد تفسیر می نمایند. گاهی موی یک خانم تبدیل به مسئله امنیت ملی می گردد.
این کارگردان سینما و تلویزیون گفت: در سریال گرگ و میش که برای تلویزیون ساختم، آقای میرباقری بعد از اینکه سریال را دید کلی تعریف کرد اما بعد گفت باید سه نفر هم آن را ببیند. اکبر نبوی، مجید رضابالا و مسعود ترقی جاه انتخاب شدند. من گفتم اگر اکبر و مجید حرفی بزنند من قبول دارم اما اگر ترقی جاه چیزی بگوید قبول نمی کنم. در همان جلسات نبوی، ترقی جاه را بیرون می نماید که تو حرف های نامربوط می زنی!
اسعدیان اضافه کرد: فقط بحث نظارت نیست. آنها از هنر توقع دارند. هنر باید در جهت آرمان ها باشد. این بایدها از کجا آمده است؟ این بایدها از طرف کسانی مطرح می گردد که درکی از هنر ندارند.
منوچهر شهسواری: می خواهند همه از یک مغازه جنس بخریم
منوچهر شهسواری مدیرعامل خانه سینما هم در این جلسه بیان نمود: به زودی ما وارد عرصه پسادیجیتال خواهیم شد و آیا می گردد در این عصر به شیوه عصر آنالوگ نظارت کرد؟ در زمان آنالوگ اگر فیلمی سانسور می شد، حسرت سکانس بر دل کارگردان می ماند اما حالا بچه های کارگردان سکانس سانسور شده را دارند و حتی آن را در فضای مجازی منتشر می نمایند.
تهیه نماینده فیلم سینمایی مزار شریف اضافه کرد: مفهوم نظارت در دوره های مختلف با هم فرق می نماید. الان متاسفانه ما با نظارت ایده ها روبرو نیستیم بلکه با امر منفعت بازار مالی روبرو هستیم و می خواهند کاری نمایند که همه ما از یک مغازه جنس بخریم که این شدنی نیست.
ابوالحسن داوودی: فیلم انقلابی یعنی چه؟!
ابوالحسن داوودی کارگردان سینما هم در این نشست گفت: من از تصمیمات جدیدی که در مجلس گرفته می گردد، مطلع نیستم، علاقه مند هم نیستم که بدانم آنها چه می نمایند. اما می دانم که آدم عاقل نیاز به نظارت ندارد. وقتی مسئولیت ها تعریف می گردد واقعا دیگر نیازی به نظارت وجود ندارد.
کارگردان رخ دیوانه ادامه داد: من از سال 68، صحنه هایی را که می دانم با مشکل روبرو می شوند را به دو صورت مختلف فیلم برداری می کنم تا در صورت سانسور به مشکل برنخورم.
وی اضافه کرد: ما توانسته ایم در یک هرج و مرج کامل کار خود را انجام دهیم. الان جامعه به گونه ای فکر می نماید و آنهایی که می خواهند قانون بگذارند به صورت دیگر. الان از ما انتظار دارند که فیلم انقلابی بسازیم! یعنی چه؟ ما بعد از 40 سال دوباره حرف هایی که زده ایم را باید تکرار کنیم؟ این درخواست ها نشان از تفاوت نگاه هاست و تا وقتی این هست ها و نیست ها وجود دارد و دوستان درک درستی از واقعیت ندارند، نمی گردد کاری کرد.
محسن امیر یوسفی: چه کسی به مسئولان اجازه داده که هنربان باشند؟
محسن امیر یوسفی دیگر مهمان این نشست در خصوص موضوع مورد بحث گفت: نظارت در بسیاری از جوامع پیشرفته مربوط به رده بندی سنی و بعضی مباحث اخلاقی است و در بعضی دیگر از کشورها نظارت مساوی با محدودیت است. من با مسئولی صحبت می کردم و او گفت که تو هنرمند هستی و من هنربان! چه کسی به شما اجازه داده است که هنربان باشی؟ این هنرمند است که هنربان باشد.
وی اضافه کرد: در دهه 60، کارگردان ها وتهیه نمایندگان در برابر سانسورها و نظارت ها می ایستادند اما الان به خاطر عدم اتحاد ما هنرمندها، با مشکلاتی که می بینم روبرو هستیم.
کارگردان آشغال های دوست داشتنی خاطر نشان کرد: در آن موقع کوشش می کردند سینما را نگه دارند ولی الان اینگونه نیست. اجاره نشین ها را ببیند. هم سازنده و هم مسئولان کاری کردند که فیلم دیده گردد. به راحتی می توانست فیلم دیده نگردد مثل همان بلایی که سر سنتوری آمد. خود ما سینمایی داریم که به مقدار کافی خود سانسوری دارد و اصلا نیازی به نظارت ندارد.
منبع: خبرگزاری ایسنا