12 روش آسان جلوگیری از آب انداختن ماست خانگی

به گزارش وبلاگ مرکزی، آیا می دانید راه های جلوگیری از آب انداختن ماست چیست یا چه کنیم تا ماست خانگی آب نیندازد؟ ماست خانگی در بسیاری از مواقع شل می گردد و یا خیلی زود آب می اندازد. اما دلیل آب انداختن روی ماست چیست؟ اگر ماست ما آب انداخت چه کنیم؟ این ها سوالاتی هستند که احتمالاً خیلی از ما در زمان درست کردن ماست خانگی از خود می پرسیم. بهتر است بدانید که راهکارهای ساده اما مؤثری برای جلوگیری از آب انداختن ماست و درست کردن یک ماست سفت و قالبی وجود دارد. در این مقاله از در می توانید با راه های جلوگیری از آب انداختن ماست آشنا شوید.

12 روش آسان جلوگیری از آب انداختن ماست خانگی

دلیل آب انداختن روی ماست

معمولاً دلایل زیادی موجب آب انداختن ماست می گردد. در صورتی که سطح اسیدی ماست پایین باشد و یا ماست در زمان آماده شدن تکان بخورد قطعا آب می اندازد. از طرف دیگر نامناسب بودن مایه ماست نیز یکی دیگر از دلایلی است که موجب آب انداختن ماست خانگی می گردد.

اما دلایل آب انداختن ماست تنها به همین چند مورد خلاصه نمی گردد. در ادامه می توانید با مهم ترین دلیل های آب انداختن ماست خانگی آشنا شوید.

  • پایین بودن سطح اسیدی ماست
  • تکان خوردن ماست در زمان آماده شدن
  • نامناسب بودن مایه ماست
  • داغ بودن حرارت ماست در زمان اضافه کردن مایه ماست
  • قرار گرفتن ماست در فضای گرم برای مدت طولانی
  • جوشاندن شیر با دمای زیاد
  • کم چرب بودن شیر

پیشنهاد می کنیم مقاله را هم مطالعه کنید.

راه های جلوگیری از آب انداختن ماست

چه کنیم تا ماست خانگی آب نیندازد؟ پاسخ به این سوال ساده است. روش های زیادی برای در خانه وجود دارد که اگر آن ها را رعایت کنید، ماست شما تکه ای و سفت می گردد و آب نمی اندازد. در ادامه می توانید با راههای جلوگیری از آب انداختن ماست آشنا شوید.

1- از شیر پرچرب بهره ببرید

یکی از راه های جلوگیری از آب انداختن ماست و درست کردن یک ماست سفت و تکه ای در خانه، استفاده از شیر پرچرب است. چربی موجود در ماست موجب افزایش غلظت آن می گردد. بهتر است برای تهیه ماست از شیر پرچرب محلی یا شیر کامل که غلظت بیشتری دارد، بهره ببرید.

می توانید از جمله شیر پرچرب از برندهای معتبر بازار را با بالاترین کیفیت به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه های بخرید.

2- اندازهی خامه به شیر اضافه کنید

اگر به هر دلیلی به شیر پرچرب محلی دسترسی ندارید و یا احساس می کنید، چربی شیر کم است، می توانید اندازهی خامه به شیر اضافه کنید. برای این کار باید ابتدا خامه را با یک لیوان شیر ترکیب کنید و سپس آن را به بقیه شیر اضافه کنید.

این کار چربی شیر را افزایش می دهد موجب سفت شدن ماست و جلوگیری از آب انداختن آن می گردد. در صورت تمایل می توانید را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه های بخرید.

3- شیر را بیشتر بجوشانید

از دیگر راه های جلوگیری از آب انداختن ماست می توان به جوشاندن بیشتر شیر اشاره نمود. برای سفت شدن ماست و جلوگیری از آب انداختن آن می توانید آن را برای مدت طولانی تری با شعله ملایم بجوشانید.

دمای شیر در زمان جوشاندن باید حدود 160 تا 180 درجه سانتی گراد باشد. بهتر است شیر برای 20 تا 30 دقیقه با این دما بجوشد. جوشاندن شیر موجب می گردد تا شبکه قوی تری در هنگام قرار گرفتن در معرض اسید لاکتیک از خود نشان دهند.

درواقع با جوشاندن شیر، ماست شما غلظت بیشتری پیدا می نماید و از آب انداختن ماست جلوگیری می نماید. نباید فراموش کنید که برای جوشاندن شیر باید شعله گاز را روی حرارت ملایم تنظیم کنید، در غیر این صورت ماست شما شل می گردد و آب می اندازد.

4- ماست را چکیده کنید

یکی از ساده ترین راه های جلوگیری از آب انداختن ماست چکیده کردن ماست است. برای این کار باید ماست را داخل یک پارچه نخی تمیز بریزی و آن را برای چند دقیقه تا چند ساعت از یک سطح بالاتر آویزان کنید تا آب اضافی از آن خارج گردد. هر چقدر بیشتر ماست را در این حالت قرار دهید، سفت تر خواهد شد.

5- از شیر خشک بهره ببرید

برای جلوگیری از آب انداختن ماست می توانید به ازای هر 3 تا 4 لیوان شیر از 1 یا نصف لیوان شیر خشک به آن بهره ببرید. این کار به راحتی ماست شما را سفت تر می نماید و جلوی آب انداختن آن را می گیرد.

6- از ژلاتین یاری بگیرید

اضافه کردن 1 قاشق غذاخوری ژلاتین به ازای هر 3 تا 4 لیوان شیر می تواند به سفت شدن ماست شما یاری کند. برای این کار باید ژلاتین را در یک لیوان شیر سرد بریزید. سپس شیر را گرم کنید تا ژلاتین در آن حل گردد و آن را به بقیه شیر اضافه کنید تا ماست شما سفت تر گردد.

7- اندازهی پکتین به شیر اضافه کنید

یکی دیگر از راه های جلوگیری از آب انداختن ماست اضافه کردن پکتین به شیر است. برای این کار باید 2 لیوان شیر را در مخلوط کن بریزید و سپس 2 قاشق چای خوری پکتین به آن اضافه کنید. مواد را با هم ترکیب کنید.

پکتین را به بقیه شیر اضافه کنید. شیر را روی حرارت قرار دهید تا گرم گردد. برای اثربخشی بیشتر می توانید اندازه کمی شکر به شیر اضافه کنید. این روش برای تهیه ماست های لبنی و گیاهی موثر است و درست مثل ژلاتین موجب سفت شدن ماست می گردد. را هم در صورت تمایل از بخرید، به هر روشی که راحت ترید، اینترنتی، حضوری یا تلفنی.

8- از نشاسته ذرت یاری بگیرید

برای جلوگیری از آب انداختن ماست می توانید 1/4 لیوان نشاسته ذرت را با 3 تا 4 لیوان شیری که گرم نموده اید و بعد سرد شده است، اضافه کنید و مواد را به خوبی با هم ترکیب کنید. این کار موجب می گردد ماست شما تکه ای و سفت گردد و آب نیندازد. پیشنهاد می کنیم مقاله را هم مطالعه کنید.

در صورت تمایل می توانید را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه های بخرید.

9- ماست را تکان ندهید

یکی از دلایل آب انداختن ماست این است که بعد از اضافه کردن مایه ماست آن را تکان می دهید. زمانی که مایه ماست را به شیر اضافه کردید، باید آن را بپوشانید و در فضای آشپزخانه قرار دهید. تکان دادن ظرف ماست، از سفت شدن آن جلوگیری می نماید.

10- به دمای شیر توجه کنید

زمانی که قصد دارید مایه ماست را به شیر اضافه کنید، دمای شیر شما باید حدود 4 درجه سانتی گراد باشد. در این زمان اگر انگشت خود را در شیر فرو ببرید، احساس گرمی می کنید، اما دست شما نمی سوزد. داغ بودن شیر در زمان اضافه کردن مایه ماست موجب آب انداختن ماست شما می گردد.

11- ماست را در فضای گرم نگذارید

درست است که ماست برای آماده شدن باید در محیط آشپزخانه یا یک فضای نسبتا گرم قرار بگیرد، اما اگر دمای اتاق زیاد باشد و یا آن را در کنار بخاری یا شومینه قرار دهید، قطعا ماست شما خراب می گردد. این کار موجب آب انداختن ماست و ترش شدن آن می گردد.

12- ماست را بیش از حد بیرون از یخچال نگذارید

در طرز تهیه ماست سفت بهتر است حدود 3 تا 6 ساعت آن را در فضای آشپزخانه قرار دهید. زمانی که ماست سفت شد، می توانید آن را به یخچال منتقل کنید. این کار از ترش شدن ماست و آب انداختن آن جلوگیری می نماید. انواع از برندهای معتبر بازار را هم می توانید از فروشگاه های بخرید، اینترنتی، حضوری یا تلفنی.

سوالات متداول

اگر ماست ما آب انداخت چه کنیم؟

اگر ماست شما به هر دلیلی آب انداخت می توانید آب ماست را جدا کنید یا ماست را در کیسه نخی بریزید و چکیده کنید تا آب اضافی از ماست خارج گردد.

چه کنیم تا ماست خانگی آب نیندازد؟

از برترین راه های جلوگیری از آب انداختن ماست می توان به تنظیم دمای شیر در زمان تهیه ماست، استفاده از شیر پرچرب، اضافه کردن ژلاتین، شیر خشک نشاسته ذرت و پکتین به شیر و بعلاوه چکیده کردن ماست اشاره نمود.

دلیل آب انداختن روی ماست چیست؟

مهم ترین دلیل آب انداختن روی ماست پایین بودن سطح اسیدی ماست، کم چرب بودن شیر، زیاد بودن دمای شیر برای ماست زدن، تکان خوردن ماست در زمان آماده شدن، نامناسب بودن مایه ماست و قرار گرفتن ماست در فضای گرم است.

منابع: culturesforhealth، thekitchn

منبع: افق کوروش

به "12 روش آسان جلوگیری از آب انداختن ماست خانگی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "12 روش آسان جلوگیری از آب انداختن ماست خانگی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید