اتصال ظرفیت های دانشگاهی به اکوسیستم نوآوری شهری هدف مرکز نوآوری و کارآفرینی دانشگاه شیراز

به گزارش وبلاگ مرکزی، مدیر مرکز نوآوری و کارآفرینی دانشگاه شیراز گفت: اتصال ظرفیت های دانشگاهی به اکوسیستم نوآوری شهری هدف مرکز نوآوری و کارآفرینی دانشگاه است.

اتصال ظرفیت های دانشگاهی به اکوسیستم نوآوری شهری هدف مرکز نوآوری و کارآفرینی دانشگاه شیراز

منصور کنعانی، مدیر مرکز نوآوری و کارآفرینی دانشگاه شیراز در مصاحبه با خبرنگار استان های وبلاگ مرکزی، گفت: اصلی ترین هدف مرکز نوآوری و کارآفرینی دانشگاه، طراحی ساختار و آماده سازی زیرساخت های لازم برای حمایت از فعالیت های فناورانه اساتید و دانشجویان و دانش آموختگان دانشگاه و متصل کردن این ظرفیت های دانشگاهی به اکوسیستم نوآوری شهری و ظرفیت های بیرون از دانشگاه است.

کنعانی از طراحی واحد های مختلف در مدیریت مرکز نوآوری و کارآفرینی دانشگاه به منظور پیشبرد اهداف و فعالیت های این مرکز اطلاع داد و اعلام کرد: به طور کلی در ساختار تازه مرکز نوآوری و کارآفرینی دانشگاه شیراز، برحسب ضرورت و با هدفِ گذار از دانشگاه نسل دوم به دانشگاه نسل سوم و چهارم، واحد های زیرمجموعه : 1. مراکز نوآوری و شتابدهی تخصصی؛ 2. مرکز خدمات فناوری، تحقیق و توسعه؛ 3. مرکز تجاری سازی و صادرات فناوری و 4. واحد ارتباطات و رویداد ها طراحی شده است.

مدیر مرکز نوآوری و کارآفرینی دانشگاه شیراز در ادامه به تشریح فعالیت های واحد های مختلف مدیریت مرکز نوآوری و کارآفرینی دانشگاه پرداخت و گفت: مراکز نوآوری به عنوان اولین نقش آفرینان در اکوسیستم شکل گیری و توسعه شرکت های نوپا و دانش بنیان، با موضوع حمایت از کارآفرینان و افراد مستعد و خلاق به وسیله ایجاد بستر های حمایتی و توانمندساز، سعی در پرورش ایده های نو و کاربردی با رویکردی ثروت آفرین دارند. از همین رو واحد مراکز نوآوری و شتابدهی به عنوان یکی از واحد های مرکز نوآوری و کارآفرینی دانشگاه طراحی شده و در آن تأسیس مراکز نوآوری تخصصی در دستور کار قرار گرفته است. در این راستا نیز تا به امروز پیروز به راه اندازی مراکز نوآوری تخصصی علوم انسانی و نوآوری تخصصی علوم مهندسی شده ایم.

وی ادامه داد: خروجی های پیروز مراکز نوآوری تخصصی، باید در شتاب دهند ها راستا کوتاه و مؤثر برای جذب سرمایه و شروع فرآیند ورود به بازار را طی نمایند. همان گونه که می دانید شتاب دهنده سازمانی است که با برگزاری دوره های فشرده حمایتی، آموزشی و بعلاوه سرمایه گذاری بر کسب وکار های نوپا با حذف موانع موجود، ظرفیت های ورود به بازار و ارتباط با سرمایه گذاران و مشتریان را هموارتر می نماید. شتاب دهنده ها در دانشگاه شیراز به طور رسمی از اواخر سال1395 شروع نموده اند. در سال1396 شتاب دهنده دیموند با مجموع 28تیم و 106عضو، درسال 1397نیز شتاب دهنده کوانتوم با 38تیم و 139عضو با مشارکت بخش خصوصی راه اندازی شده است. این شتاب دهنده از سال1400 با عنوان شتاب دهنده کوانتوم پلاس دانشگاه شیراز با گستردگی بیشتر به فعالیت ادامه می دهد. از سال 1399 نیز شتاب دهنده هاب شیراز با سرمایه گذاری مشترک با همراه اول با مجموع 19تیم و 60عضو فعالیت دارد.

کنعانی ادامه داد: طی سال های گذشته چندین تیم پیروز که ترکیبی از دانشجویان، دانش آموختگان و اعضای هیأت علمی دانشگاه بوده اند، به وسیله مراکز نوآوری و شتاب دهنده های مستقر در دانشگاه شیراز به وجود آمده اند و در سایه آموزش ها و حمایت های هدفمند، ضمن تربیت نیروی انسانی توانمند، زمینه ظهور شرکت های دانش بنیان در حوزه های هوش مصنوعی، ارتباطات دیجیتال، گردشگری، سلامت، فناوری های ابری، ربات های توان بخشی و فروش و تبلیغات دیجیتال را موجب شده اند که دستآورد با ارزشی است.

وی گفت: بعضی از این تیم ها در مراحل تجاری سازی، باتوجه به نواقص اکوسیستم استان، به تهران منتقل شده اند که ضروری است در این زمینه چاره اندیشی گردد. علاوه براین ارتباط متقابل و فعال بین اساتید، افراد باتجربه در شرکت های صنعتی با تیم های نوپا از جمله هدف گذاری های مرکز نوآوری و شتاب دهنده ها هست که در این زمینه نیز تجربه های پیروزی ثبت شده است.

مدیر مرکز نوآوری و کارآفرینی دانشگاه درخصوص واحد خدمات فناوری و تحقیق و توسعه نیز تاکید نمود: یکی از فعالیت های مهم دانشگاه بزرگ شیراز، ارتباط با شرکت ها، سازمان ها و صنایع مختلف در قالب قرارداد های همکاری فناورانه، پژوهشی و مشاوره ای است که این کار در مواردی که موضوعات کلان و طولانی مدت در دستور کار باشد، به وسیله پژوهشکده ها، مراکز تحقیقاتی و دفاتر فناوری ثبت شده به وسیله دانشگاهیان انجام می گردد. هدف این گروه ها که همگی واحد فناوری نامیده می شوند برطرف احتیاج های علمی و فناوری کشور، ایجاد و توسعه ارتباطات اجتماعی و فرهنگی، فراوری ثروت و اعتلای نام و برند دانشگاه شیراز است. دفترمالکیت فکری، دفتر انتقال فناوری، واحد های فناور، مراکز تحقیقاتی و پژوهشکده ها زیرمجموعه این واحد تعریف شده اند. در حال حاضر نزدیک به 30واحد پژوهشی شامل چندین پژوهشکده، مرکز تحقیقاتی و دفتر فناوری در حوزه های علوم انسانی، فناوری های شهری، کشاورزی، صنایع غذایی، فناوری های نوظهور و ... در دانشگاه شیراز فعالیت دارند و مجری گری پروژه های تاثیرگذاری ملی و منطقه ای را عهده دار هستند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "اتصال ظرفیت های دانشگاهی به اکوسیستم نوآوری شهری هدف مرکز نوآوری و کارآفرینی دانشگاه شیراز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اتصال ظرفیت های دانشگاهی به اکوسیستم نوآوری شهری هدف مرکز نوآوری و کارآفرینی دانشگاه شیراز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید