امواج شکافنده خزر در کمین گردشگران بی احتیاط

به گزارش وبلاگ مرکزی، خبرنگاران : به گفته مدیرکل زمین شناسی گیلان، دلیل 90 درصد غرق شدگی ها در دریای خزر امواج شکافنده است و خیلی از مردم از وجود این امواج بی اطلاع هستند.

امواج شکافنده خزر در کمین گردشگران بی احتیاط

به گزارش وبلاگ مرکزی، سه نوجوان بدون توجه به هشدارهای ناجیان غریق وارد دریا می شوند و همین بی توجهی موجب گرفتار شدن آنان شد . ناجیان حاضر در ساحل برای نجات آنان وارد دریا شدند و توانستند دو نوجوان را نجات دهند ولی متاسفانه نوجوان 16 ساله ای که اتفاقا روز تولدش هم بود در دریا غرق شد. بعلاوه دو کودک نیز روز گذشته در ساحل نور غرق شدند. اعضای خانواده ای که برای سرگرمی راهی ساحل بندر کیاشهر در استان گیلان شده بودند، در دریا گرفتار شدند و سه نفر از آن ها بر اثر غرق شدن در دریا جانشان را از دست دادند. قربانیان، عروس و دامادی جوان و خواهر نوجوان عروس بودند که اجسادشان به وسیله مردم محلی و نیروهای هلال احمر از آب بیرون کشیده شد.

این ها بریده اخبار این روز هاست. خبرهای تکراری اما اندوهناک و حسرت بار. جان های عزیزی که بر سر بی پروایی و بی احتیاطی از میان می رود اما با وجود تمام هشدارها و ممنوعیت ها باز هم تکرار می شود. این تکرار پرملال زمانی غم انگیزتر می شود که بسیاری افراد با توجیه اینکه شناگر هستند از خط قرمز ها عبور می نمایند و گرفتار خزر می شوند. اما راز تله های مرگبار خزر چیست و چرا نباید هرگز شنا در استخر را با شنا در دریا یکی دانست. این مطلب را بخوانید و برای دوستان تان هم بفرستید به این امید که روزی برسد که آمار غرق شدگان خزر به حداقل برسد.

شناگر ماهر هم که باشید خطر نکنید

آب شور دریا در صورت برخورد با چشم، سوزش چشمی دردناکی ایجاد می نماید و تمرکز شناگر را کاملاً از بین برده و او را در یافتن جهت ساحل ناتوان می نماید. در صورت ورود آب دریا به نای و ریه فرد، سرفه های شدیدی ایجاد می شود که عملاً شنا کردن را غیرممکن ساخته و شناگر کاملاً مستأصل می شود.ضربات امواج دریا، فرد را با خود به این سو و آن سو برده، تمام توان و انرژی وی را مستهلک می نمایند.

گل آلود بودن آب های ساحلی دریای خزر موجب می شود که حتی با عینک شنا هم نتوان در زیر آب چیز زیادی مشاهده کرد و مثلاً ناحیه کم عمق را از عمیق تشخیص داده یا فرد در حال غرق شدن را در زیر آب یافت.

چقدر امواج شکافنده را می شناسید؟

به گفته مدیرکل زمین شناسی گیلان، دلیل 90 درصد غرق شدگی ها در دریای خزر امواج شکافنده است و : خیلی از مردم از وجود این امواج بی اطلاع هستند.مسلم در پاسخ به چیستی امواج شکافنده دریا، اظهار کرد: هر موجی که به سمت ساحل می آید همان موج باید به دریا باز شود.

وی با بیان اینکه رفت و برگشت موج به سمت ساحل و سپس دریا ممکن است شیب ایجاد شود، توضیح داد: شناگر وقتی گرفتار امواج شکافنده می شود باید بدون شنا حرکت نمایند تا همان جریان مجددا شناگر را به سمت ساحل بازگرداند.

امانی با بیان اینکه امواج شکافنده، ساحلی یا مرگبار در بیشتر اقیانوس ها و دریاها و دریاچه های دنیا رخ می دهد، گفت: این امواج با تشکیل زهکشی آب و آبراهه در کف دریا رخ می دهد و سرعت بالایی دارد لذا در دریای خزر نیز این امواج تشکیل می شود، اما محل دقیق آنها معین نیست که با مطالعات بستر دریا می توان خطر نسبی را پیدا کرد.

وی عرض امواج شکافنده را سه متر و طول آنها را دهها متر دانست و اظهار داشت: توصیه می شود افرادی که در این امواج قرار می گیرند به سمت ساحل شنا ننمایند، زیرا ماهرترین و قوی ترین شناگر هم در مقابل این پدیده خسته می شود و لذا باید خود را در جهت جریان قرار داد تا امواج جهت خود را طی نمایند؛ در نهایت غریق نجات می تواند در فاصله های مختلف عملیات خود را انجام دهد.

جریان شکافنده معمولاً بسیار قوی بوده و به راحتی می تواند حتی جان شناگران بسیار ماهر را به خطر اندازد. اگر شما یا عزیزانتان هنوز شنا در دریا را کاملِ کامل فرا نگرفته اید، اگر به توان بدنی خود برای شنا کردن در دریای مواج و فنون شناور نگه داشتن خود بر روی موج اطمینان ندارید، برترین کار این است که در دریا شنا نکنید. یا لااقل در همان لبۀ دریا از خنکی آب لذت ببرید، و دچار دردسرهای فوق و مصیبت های جبران ناپذیر نگردید.

فریب پشته های ماسه ای را نخورید

در بستر آب سواحل دریای خزر (به ویژه از آستارا تا نکا) پشته های ماسه ای وجود دارد که با ایستادن بر روی آنها چنین تصور می شود که در ناحیه کم عمقی حضور داریم. ولی با فقط اندکی جابه جایی، عمق آب شدیداً افزایش می یابد؛ در ضمنً پشته های ماسه ای ناپایدار بوده و گاهی زیر پای فرد فرو ریخته و او را در عمق زیاد آب گرفتار می نمایند.

غافلگیری وسط آب!

در بعضی منطقه ها نیز عمق آب به صورت ناگهانی زیاد می شود. این حالت مشابه این است که بر روی لبۀ کوهی حرکت کنید که با یک قدم به جلو، زیر پایتان درّه ای پدیدار شود. فردی که شنا بلد نباشد، دیگر نمی تواند به عقب برشود و به همین راحتی جان خود را از دست می دهد.

دهان مکنده فاضلاب

به گزارش وبلاگ مرکزی، بالا آمدن آب دریای خزر در چند سال اخیر موجب شده که بسیاری از ساختمان ها و تأسیسات ساحلی و چاه های آب و فاضلاب آنها، در زیر آب ساحل مدفون شوند. در سواحلی که پاکسازی صورت نگرفته، شناگر در هنگام شیرجه ممکن است با اشیاء چوبی و فلزی و سنگی به جای مانده از این ساختمان ها برخورد کند. در ضمنً چاه های آب و فاضلاب می توانند شناگران را به داخل خود بمکند.

جان عزیز خود را مفت به دریا نبازید

لذا اگر قصد شنا دارید؛ در منطقه ها پاکسازی شده و در حضور نجات غریق به این امر اقدام کنید. و باور کنید که بسیاری از منطقه ها شنا ممنوع با توجه به خطرات ساحل آن ناحیه و متعاقب مرگ و میرهای بسیاری که داشته است به این نام لقب گرفته اند.از قلم نیاندازید که دریا در عین زیبایی و آرامش، جان انسان های عزیز بسیاری را گرفته است؛ افرادی که هرگز در هنگام ورود به آب، تصورش را هم نمی کردند به چنین مرگ دلخراشی مبتلا شوند.

منبع: توریسم آنلاین

به "امواج شکافنده خزر در کمین گردشگران بی احتیاط" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "امواج شکافنده خزر در کمین گردشگران بی احتیاط"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید