برترین سوغات خوراکی شیراز که باید خریداری کنید

به گزارش وبلاگ مرکزی، سوغات شیراز به عطر و طعم بی نظیر و کیفیتی مثال زدنی شهره هستند و در کنار زیبایی های تاریخی و طبیعی این شهر، بسیار مورد توجه گردشگران قرار می گیرند.

برترین سوغات خوراکی شیراز که باید خریداری کنید

استان فارس و شهر شیراز از مقاصد گردشگری مهم ایران به شمار می فرایند و جاذبه های فرهنگی، تاریخی و طبیعی زیادی در دل خود دارد. شیراز به عنوان دومین شهر ادبی جهان شناخته می گردد و به همین علت، آن را مرکز هنری و فرهنگی ایران می نامند. این شهر دیار حافظ و سعدی است و در کوچه هایش عطر بی نظیر بهار نارنج، روح انسان را نوازش می دهد.

یکی از بخش های مهم سفر به شیراز، چشیدن طعم عالی و سرشار از عطر و تازگی سوغات آن است. شیرینی ها و عرقیات این شهر به علت تنوع و کیفیتی مثال زدنی، بسیار معروف هستند. تهیه سوغاتی یکی از بخش های مهم سفر است؛ در این مقاله شما را با سوغات شیراز و برترین بازارها برای تهیه آن ها آشنا می کنیم.

هرآنچه باید درباره سوغات شیراز بدانید:

  • سوغات شیراز چیست؟
  • سوغات شیراز را از کجا بخریم؟

سوغات شیراز چیست؟

سوغات خوراکی شیراز به دو دسته کلی شیرینی و عرقیات تقسیم می شوند. شیرینی های خوش طعم و عطر شیرازی بسیار معروف و پرطرفدار هستند و این موضوع سبب شده است تا در شهرهای دیگر نیز تهیه شوند و به فروش برسند. طعم، تازگی و کیفیت این شیرینی ها در قنادی های سنتی شیراز بسیار بیشتر است؛ زیرا به دست استادکاران حرفه ای این شهر تهیه می شوند.

استان فارس همیشه محل کاشت انواع درختان میوه همانند انگور و مرکبات بوده و به شهر نارنج معروف است. آب وهوای معتدل و خاص شیراز و دشت های سرسبز و سرشار از گیاهان معطر و دارویی این استان زیبا، همه و همه سبب شده اند عرقیات خالص و باکیفیت، دمنوش ها، آبغوره و آبلیمو جزو برترین سوغات شیراز محسوب شوند.

مسقطی

مسقطی از معروف ترین سوغات شیراز است که به بافت نرم و لطیف و عطر بی نظیر خود شناخته می گردد. این سوغاتی در واقع نوعی حلوا با ظاهری شبیه به ژله است. مسقطی انواع مختلفی چون پسته ای، زرشکی و گل محمدی دارد. این شیرینی با نشاسته و در طعم ها و رنگ های مختلف تهیه می گردد.

مواد اولیه مسقطی نشاسته، شکر، آب، روغن مایع، گلاب جوهرلیمو و زعفران است. مسقطی لاری معروف ترین نوع مسقطی شیراز است. مهم ترین تفاوت این مسقطی با انواع دیگر، استفاده زیاد از خلال آجیل در تهیه آن است.

کلوچه شیرازی

کلوچه شیرازی از سوغاتی های اصیل این شهر به شمار می رود و برخلاف تصوری که در فکر ما از کلوچه شکل گرفته است، بیشتر به نان برنجی شباهت دارد. این کلوچه بسیار معطر و خوش طعم، با خرفه و پودر نارگیل تزیین می گردد. کلوچه شیرازی بیشتر اوقات در یک بسته با مسقطی به فروش می رسد و همیشه با هم سرو می شوند.

کلوچه شیرازی برخلاف بیشتر کلوچه ها مغزدار نیست و ماندگاری بالایی دارد؛ به همین علت، در چمدان سوغاتی های گردشگران شهر شیراز به چشم می خورد. مواد اولیه اصلی این کلوچه لطیف، آرد سفید، آرد برنج، تخم مرغ، روغن جامد و گلاب است.

فالوده شیرازی

فالوده شیراز معروف ترین سوغاتی و خوراکی این شهر است. پیشنهاد می کنیم در سفر به شیراز، چند بار آن را تست کنید. رشته های باکیفیت فالوده در کنار چاشنی های فوق العاده ای چون شربت آلبالو، آبلیموی تازه و انواع عرقیات معطر و پرخاصیت سرو می شوند و این خوراکی لذیذ را بسیار پرطرفدار نموده اند. فالوده شیرازی گاهی همراه با بستنی سرو می گردد. نکته جالب این است که رشته خشک فالوده نیز در قنادی های شهر به فروش می رسد؛ پس امکان آن به عنوان سوغات وجود دارد.

یوخه

یوخه از شیرینی های مخصوص شیراز است که از چند لایه خمیر نازک، با مواد میانی همانند پودر دارچین، پودر قند و پودر پسته تهیه می گردد؛ سپس خمیر را رول می نمایند و برش می زنند. شیرینی کاک که در کرمانشاه تهیه می گردد بسیار شبیه یوخه شیراز است؛ با این تفاوت که خمیر یوخه را نازک تر می نمایند.

یوخه شیرینی سبک، پرانرژی، خوشمزه ای است که به عنوان میان وعده در میان شیرازی ها شناخته می گردد. این شیرینی ماندگاری بالایی دارد؛ به همین علت، یکی از انتخاب های بیشتر گردشگران برای سوغات بردن است. یوخه از روغن محلی، آرد گندم، پودر قند، تخم مرغ، پودر هل، پودر بادام، آب، نمک و مایه خمیر تهیه می گردد و روی آن را با پودر پسته، خلال بادم یا پودر قند تزیین می نمایند.

بادام سوخته

بادام سوخته سوغات خاص و محبوب شیراز است که از جوشاندن بادام در آب و شکر غلیظ و بلوری شدن شکر اطراف بادام ها به دست می آید. این بادام های سوخته سوغاتی عالی برای خانواده و دوستان خواهند بود. بادام سوخته بسیار مقوی و خوشمزه است و معمولا به جای قند در هنگام نوشیدن چای استفاده می گردد.

حلوا شیرازی

حلوای زرد رنگ شیراز یکی از سوغاتی های محبوب این شهر است. این حلوا به علت مانگاری پایین، چندان قابلیت حمل به شهرهای دیگر را ندارد و باید در زمان سفر خود آن را تست کنید. آرد برنج، شکر، آب، روغن، گلاب و زعفران ترکیبات اصلی این حلوای لطیف هستند. نام دیگر حلوای شیراز، حلوای کاسه ای است؛ زیرا در قدیم برای سرو آن از کاسه استفاده می کردند. هنوز هم این حلوا در بعضی رستوران های شیراز بعد از غذا به عنوان دسر سرو می گردد.

رنگینک شیرازی

رنگینک دسری خوشمزه و مقوی و مربوط به جنوب کشور است که به طور ویژه ای در ماه رمضان طبخ می گردد. در تهیه رنگینک شیرازی از آرد، روغن، خرما یا رطب، پودر دارچین و هل استفاده می نمایند. این شیرینی معمولا به صورت قالبی تهیه و سپس با پودر پسته و نارگیل تزیین می گردد. در مرحله آخر رنگینک را برش می دهند و در بسته بندی های مختلف به فروش می رسانند.

برشلیک

برشلیک یکی از شیرینی های کمتر شناخته شده و مخصوص شیراز است که در بعضی از شیرینی فروشی ها و مغازه های نزدیک به جاهای دیدنی شیراز به فروش می رسد. برشلیک مخصوص شهرستان فیروزآباد فارس است و در حالت تازه و گرم میل می گردد. برای پخت این شیرینی سنتی از آرد گندم، روغن حیوانی، پودرقند، میخک، زنجبیل و هل استفاده می نمایند. استفاده از ادویه ها، طبع این شیرینی را گرم تر و آن را مقوی تر می نماید.

نان مشت

نان مشت یکی از شیرینی های سنتی و کمتر شناخته شده شیراز است که با خرما تهیه محسوب می گردد و طبع گرمی دارد. شیرازی ها این نان را در وعده صبحانه یا عصرانه به همراه چای میل می نمایند. نان مشت را هم در روغن سرخ می نمایند و هم در تنور یا فر می پزند. مواد اولیه این شیرینی خوشمزه و پرانرژی روغن، آرد گندم، زنجبیل، دارچین و خرما است.

حلوای خارک

نان مشت از شیرینی های سنتی و خوشمزه شیراز به شمار می رود که ماده اصلی درتهیه آن خرمایی به نام خارک است. خارک به خرمایی گفته می گردد که هنوز به طور کامل نرسیده و زرد رنگ است. این خرما کمی طعم گس و خرمالو مانند دارد. حلوای خارک با طبع گرم خود بسیار پرانرژی و مقوی است.

حلوای خارک در جهرم طبخ و تهیه می گردد و مانگاری بالایی دارد. این حلوا ظاهری شبیه به سوهان دارد و به علت داشتن خرما، بدون افزودنی و شکر اضافه تهیه می گردد. حلوای خارک منبع سرشاری از فیبر، کلسیم، آهن، پتاسیم، گوگرد، فسفر، منگنز و مس است و برای اختلالات یبوست، مسائل روده و حتی مسائل قلبی توصیه می گردد.

نان فسا

کماج یا نان فسا شیرینی خوش طعمی است که در شهر فسای استان فارس تهیه می گردد. ترکیبات این نان آرد گندم، پودر شکر، روغن جامد، جوش شیرین، پودر زنجبیل، هل، زعفران و کنجد است که طبع گرم و مقوی دارند. این نان ترد و لذیذ با ماندگاری طولانی، از قدیم به عنوان یکی از برترین سوغات شیراز محسوب می شد.

عرق بهارنارنج

شهر شیراز به شهر بهارنارنج معروف است و کوچه پس کوچه های آن در فصل بهار سرشار از عطر گل های بهارنارنج می شوند. برای عرق بهار نارنج خواص بی نظیری در طب سنتی بیان شده است که می توان به برطرف مشکل کم خوابی، خاصیت ضدسرفه و تشنج، کاهش سردردهای عصبی، پیشگیری از حمله قلبی و تنظیم تپش قلب اشاره نمود.

عرق بهار نارنج به عنوان یکی از محبوب ترین و معروف ترین سوغات شیراز، بسیار ویژه و حرفه ای در این شهر تهیه می گردد. شربت بهار نارنج هواداران بسیاری دارد. گل خشک بهار نارنج یکی دیگر سوغات شیراز است که در تهیه مربا و شربت از آن استفاده می نمایند.

عرق نسترن

عرق نسترن از سوغات ویژه و معطر شیراز است. نسترن که نوعی گل پاییزی محسوب می گردد از خانواده رزهای وحشی است. این گل بسیار خوشبو و زیبا به رنگ های سفید و قرمز کم رنگ در باغات و کنار رودها رشد می نماید. برای عرق نسترن خواص بسیاری چون تسکین درد معده، دفع سنگ کلیه و برطرف خستگی برشمرده اند. شربتی که با عرق نسترن تهیه می گردد برای برطرف خستگی، ایجاد نشاط و آرامش در روزهای گرم تابستان بسیار مفید است.

عرق بیدمشک

بیدمشک درختچه ای از خانواده بید با گل های زرد رنگ است که در شیراز به وفور رشد می نماید. عرق بیدمشک که از شکوفه های پرمانند و خوش عطر این گیاه در فصل بهار گرفته می گردد، یکی از سوغات محبوب شیراز است. عرق بیدمشک برای تهیه شربت استفاده می گردد و به تنهایی یک داروی پرطرفدار در طب سنتی است. از خواص عرق بیدمشک می توان به تقویت قلب، اعصاب و دستگاه گوارش اشاره نمود.

گلاب شیراز

به علت فراوانی باغ های گل محمدی در شیراز، گلاب این شهر از قدیم بسیار معروف بوده است. شهر میمند در 95 کیلومتری جنوب شرقی شیراز یکی از مراکز اصلی تهیه گلاب در استان فارس محسوب می گردد. کیفیت گلاب شیراز تفاوت چندانی با گلاب کاشان ندارد و بسیار پرطرفدار است.

آبلیمو شیراز

شیراز به داشتن باغ های مرکبات معروف است. در میان محصول مرکبات این شهر، لیموی شیراز به ترشی بسیار و عطر و طعم عالی شناخته می گردد. اگر در فصل تابستان راهی شهر زیبای شیراز شدید، حتما لیموی تازه این شهر را تهیه کنید. آبلیموی باکیفیت از سوغات مخصوص شیراز است و به عنوان چاشنی در سالاد، فالوده و انواع شربت استفاده می گردد.

آبغوره شیراز

شهر شیراز تاکستان های بسیاری دارد و آبغوره از سوغات معروف و محبوب آن به شمار می رود. شیرازی ها با آبغوره، آش بسیار خوش طعمی تهیه می نمایند. این محصول طبیعی و مفید گزینه بسیار مناسبی برای سوغات است.

سوغات شیراز را از کجا بخریم؟

گشت و گذار در بازارها و خرید سوغات از بخش های دوست داشتنی سفر است. برای داشتن خریدی اصیل آشنایی با بازارهای سنتی و مهم هر شهر لازم به نظر می رسد. در ادامه به معرفی بازارهای معروف شهر شیراز می پردازیم.

بازار وکیل شیراز

  • آدرس: شیراز، خیابان زند، ضلع شرقی میدان شهرداری (مشاهده روی نقشه)
  • ساعت فعالیت: شنبه تا پنجشنبه هشت صبح تا 10 شب

بازار وکیل شیراز در بخش مرکزی شهر، نزدیک به ارگ کریمخان، مسجد و حمام وکیل قرار گرفته است. این بازار ورودی های مختلفی دارد. این ورودی ها در خیابان های زند، طالقانی و لطفعلی خان زند واقع شده اند. با اتوبوس های شهری به راحتی می توان به بازار وکیل مراجعه کرد؛ بعلاوه جای پارک زیادی در اطراف این بازار وجود دارد. بازار وکیل نه تنها یک بازار، بلکه از جاذبه های گردشگری شیراز است.

بازار وکیل یا وکیل الرعایا معروف ترین و تاریخی ترین بازار شیراز، به فرمان کریم خان زند ساخته شده است و به عنوان یکی از 10 بازار تاریخی کشور شناخته می گردد. در این بازار باکیفیت ترین سوغاتی ها به فروش می رسند. در بازار وکیل محصولات متنوع با قیمت های مناسب به گردشگران عرضه می شوند.

خوراکی های خوشمزه، اصیل و خوش عطر شیراز در بازار وکیل بسیار به چشم می خورند. محصولات دیگری که در این بازار عرضه می شوند پارچه فارسی، صنایع دستی شیراز، عرقیات و گیاهان کوهی، ادویه ، چرم، زیورآلات سنتی، انواع وسایل مسی و نقره، وسایل عتیقه، لباس های محلی شیرازی و کلاه های سنتی است. بخش های مختلفی همانند سرای مشیر، سرای فیل و سرای تیمچه گل در بازار وکیل وجود دارند. در سرای تیمچه گل علاره بر مغازه، چند کافه و رستوران نیز فعال هستند.

بازار حاجی شیراز

  • آدرس:شیراز، خیابان لطفعلی خان زند، بعد از سه راه طالقانی (مشاهده روی نقشه)
  • ساعت فعالیت: 9 صبح تا 9 شب

بازار سرپوشیده حاجی قدیمی ترین و تاریخی ترین بازار شیراز است که حد فاصل خیابان لطفعلی خان زند و بقعه قرار گرفته است. بعضی مردم اصیل شیراز بر این باور هستند که بازار حاجی بیش از 1000 سال قدمت دارد. در این بازار علاوه بر انواع شیرینی ها و عرقیات تازه و خوش عطر شیرازی، محصولاتی چون خشکبار، پوشاک و لباس سنتی، ترمه، ظرف و صنایع دستی به فروش می رسد. در بازار حاجی محصولات با قیمت مناسبی عرضه می شوند.

اردو بازار

  • آدرس: شیراز، منطقه هشت، خیابان لطفعلی خان زند، سه راه احمدی، محله گود عربان (مشاهده روی نقشه)
  • ساعت فعالیت: هشت صبح تا هشت شب

اردو بازار یکی از مراکز خرید پررونق و تاریخی شیراز، مربوط به دوره قاجار است که حدفاصل سرای مشیر و سه راهی روح الله واقع شده است. این بازار در تاریخ 24 خرداد 1382 با شماره ثبت 9236 به عنوان آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. اردو بازار که بیشتر محل عمده فروشی است با انشعابات فراوان به سرای مشیر و بازار مسگرها می رسد.

اگر تا به امروز تجربه سفر به شیراز و خرید سوغات این شهر را داشته اید، می توانید نظر خود را با سایر کاربران وبلاگ مرکزی در میان بگذارید.

پرسش های متداول

سوغات شیراز را از کجا بخریم؟

بازار وکیل، بازار حاجی، اردو بازار

آیا فالوده شیراز را می توان به سوغات خریداری کرد؟

رشته خشک فالوده برای سوغات به فروش می رسد.

عرقیات معروف شیراز کدامند؟

عرق بهارنارنج، بیدمشک، نسترن و گلاب شیراز

شیرینی های معروف شیراز کدامند؟

مسقطی، کلوچه شیراز، نان فسا، یوخه، فالوده، رنگینک، نان مشت، حلوای خارک، بادام سوخته، برشلیک، حوا کاسه ای.

منبع: کجارو / samtik.com / smarttiz.com / homsa.net / jabama.com / blog.rahbal.com / hotelyar.com / lidomatrip.com / jadvalyab.ir / های هالیدی

به "برترین سوغات خوراکی شیراز که باید خریداری کنید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برترین سوغات خوراکی شیراز که باید خریداری کنید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید