واردات خودروی کارکرده به کجا رسید؟

به گزارش وبلاگ مرکزی، واردات خودرو برای حفظ منابع ارزی ممنوع شده است و بعد از گذشت چیزی حدود دو سال از این تصمیم، دولت علاقه ای به لغو آن نشان نداده است. حالا با آمدن وزیر نو صمت زمزمه هایی از واردات خودرو به گوش می رسد اما نه آزادی واردات خودروهای صفر، بلکه آزادی واردات خودروهای دست دوم. بعضی منابع مطلع عنوان می نمایند که واردات خودروهای کارکرده دست دوم نیز ممکن است راهی برای کاهش التهابات بازار خودرو باشد.

واردات خودروی کارکرده به کجا رسید؟

مهدی دادفر دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با اشاره به اینکه مجلس واردات خودروی دست دوم را آزاد کرد، گفت: کمیسیون تلفیق بودجه 1400 اطلاع داده که تغییراتی در فرایند واردات خودرو اعمال نموده است. با وجود اینکه واردات خودروی دست دوم آزاد شده است، باید به چند نکته توجه کرد.

رشته واردات خودروهای دست دوم، سری دراز دارد. مسئله ای که چندین بار عنوان و از سمت مسئولین مربوطه تکذیت شد، اما پس از گذشت چند سال دوباره چنین خبرهایی به گوش می رسد.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با بیان اینکه مصوبه کمیسیون تلفیق بودجه در مورد واردات خودرو دو رکن اساسی دارد، گفت: اول اینکه واردات خودرو به منطقه ها آزاد در سال آینده ممنوع است. رکن دوم این مصوبه این است که در سال آینده، خودرو های موجود در منطقه ها آزاد می تواند برای ورود به سرزمین اصلی ثبت سفارش شوند.

دادفر بیان نمود: اگر در منطقه آزاد ساکن هستید و قصد دارید خودرویی که در منطقه آزاد سوار می شوید را به داخل کشور بیاورید، باید مبلغی برای این تردد و پلاک ملی شدن به دولت پرداخت کنید، یعنی اگر ارزش خودرویی 600 میلیون تومان است باید معادل همین مبلغ (600 میلیون تومان) به دولت پرداخت کنید تا اجازه تردد در داخل کشور را با آن داشته باشید.

بیشتر بخوانید: جزئیات واردات رسمی خودرو از منطقه ها آزاد به سرزمین اصلی

بعضی از کارشناسان حوزه خودرو معتقدند که آزادسازی واردات خودرو می تواند قیمت ها را کنترل کند، اما با مطرح شدن موضوع واردات خودرو بحث مقدار تعرفه و چالش ارز به میان می آید که هر کدام بر قیمت خودرو اثر گذارند و باید دید چه راهکارهایی برای آن در نظر گرفته می گردد.

وی تشریح کرد: سوالی که اینجا مطرح می گردد این است که اگر کسی در منطقه آزاد اروند زندگی می نماید، برای چه باید به دولت مبلغی پرداخت کند تا با خودروی خود اجازه تردد در سطح کشور را داشته باشد؟ نکته دوم این است که فقط خودروهای کارنموده اجازه واردات دارند، در حال حاضر خودروی هیوندای توسان که در داخل یک میلیارد و 300 میلیون تومان است در منطقه ها آزاد 600 میلیون تومان به فروش می رسد، اگر بخواهید تعرفه گمرکی و عوارض و … به آن دهیم، در نهایت می گردد یک میلیارد و 500 میلیون تومان در صورتی که همین ماشین در داخل کشور یک میلیارد و 300 میلیون تومان خرید و فروش می گردد.

بیشتر بخوانید: ماجرای توقف فروش فوق العاده خودروسازان چیست؟

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو ادامه داد: علاوه بر اینکه سال 1400 واردات خودرو به منطقه ها آزاد را هم ممنوع نموده اند. قانونی داریم که بر اساس آن خودرویی که بیش تر از یک سال است که فراوری شده را نمی توان وارد کشور کرد و این قانون باید اصلاح گردد. 3 سال واردات خودرو بسته است و خودرویی مجوز تردد دارد که یک سال از فراوری آن گذشته باشد، عملا 2 سال است که به منطقه ها آزاد خودرویی وارد نشده است و باید این قانون تغییر کند.

دادفر گفت: اگر قرار باشد خودروی هیوندای سانتافه 2016 با کارکرد 75000 کیلومتر و قیمت 600 میلیون تومان از منطقه ها آزاد وارد کشور گردد باید یک میلیارد و 100 میلیون تومان هزینه گمرک و ارزش اضافه نموده و … پرداخت کند و در نهایت، این خودرو زمانی که به تهران می رسد یک میلیارد و 700 میلیون تومان می گردد.

وی در آخر اضافه نمود: فرض کنیم که این مقررات تغییر کند و این تصمیم عملی گردد، از طرفی در مصوبه آمده که واردات خودرو از خارج از کشور هم در سال 1400 ممنوع است؛ یعنی در ورود خودرو به منطقه ها آزاد بسته شده و از طرفی راه خروج و فروش آن باز شده که این منجر به افزایش قیمت خودرو در منطقه ها آزاد می گردد. نیت ها خیر است اما اقدامات بدون مطالعه است.

منبع: بلاگ دیوار

به "واردات خودروی کارکرده به کجا رسید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واردات خودروی کارکرده به کجا رسید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید